Integracja sensoryczna to proces, podczas którego układ nerwowy człowieka odbiera informacje z receptorów wszystkich zmysłów (dotyk, układ przedsionkowy odbierający ruch, czucie ciała, czyli propriocepcja, węch, wzrok, słuch, smak), następnie organizuje je i interpretuje tak, aby mogły być wykorzystane w celowym działaniu.

Twórczynią metody Integracji Sensorycznej /SI/, która w 1993 r. dotarła do Polski, jest dr A. Jean Ayres, psycholog i terapeuta zajęciowy, pochodząca z USA. Współpracowała ona ze specjalistami z wielu dziedzin nauki rozbudowując teorię SI w oparciu o wiedzę z zakresu neuropsychologii, neurologii, fizjologii i psychologii. Teoria SI odwołuje się do wczesnych etapów rozwoju neurofizjologicznego dziecka, kiedy to zaczynają się kształtować układy zmysłowe, które inicjują wiele późniejszych procesów rozwojowych.

Terapia jest formą naukowej zabawy, w której dziecko kreuje zajęcia wspólnie z terapeutą. Stymulacja zmysłów, naprzemienność ruchów powodują poprawę:

  • funkcjonowania połączeń nerwowych w mózgu,

  • zachowań w sferze motorycznej i emocjonalnej,

  • funkcji językowych,

  • zdolności poznawczych,

  • efektywności w uczeniu.

Zajęcia terapeutyczne prowadzone z dzieckiem mają na celu kompensowanie, deficytów i zaburzeń w integracji zmysłowej dziecka. Są dostosowane do poziomu rozwojowego dziecka. Dziecko będzie zachęcane i kierowane do wykonywania aktywności, które będą wyzwalać i prowokować odpowiednie, skuteczne reakcje na bodziec sensoryczny. W trakcie zajęć wykonywane będą odpowiednie dla dziecka aktywności dostarczające stymulacji przedsionkowej, proprioceptywnej oraz dotykowej. Stopień trudności tych aktywności będzie stopniowo wzrastać tak, aby wymagać od dziecka bardziej zorganizowanych i zaawansowanych reakcji. Powyższe cele są realizowane z wykorzystaniem różnorodnych przyrządów i pomocy terapeutycznych, takich jak:

  • platformy

  • huśtawki

  • deskorolki

  • równoważnie

  • uprzęże i wiele innych.

                                                                  Izabela Wiktorowska – Giżycka

 

Opracowanie na podstawie:

V. Maas „Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do Teorii Integracji Sensorycznej”

 

 

 

Hydromasaż nie tylko relaksuje i odpręża. Działa również korzystnie na organizm, dotlenia go i pomaga w leczeniu wielu schorzeń. Ciepła woda i rytmiczny masaż rozszerzają naczynia krwionośne, powodując szybsze krążenie krwi. Stymulują także wydzielanie endorfin, któremu towarzyszy uczucie błogości. Dzięki temu można wypocząć, co z kolei przyspiesza naturalne procesy regeneracyjne zachodzące w organizmie. Hydromasaż uśmierza bóle kręgosłupa, stawów, leczy także migrenę i bezsenność. Ponadto łagodzi dolegliwości spowodowane przez naderwania ścięgien, zwichnięcia, nadmierne forsowanie mięśni. Masaż wodny działa też korzystnie na skórę: nawilża ją, dotlenia.

Kąpiel o temperaturze 35° Celsjusza odczuwana jest jako przyjemna. Im bardziej odchylamy się od tej temperatury (zwanej obojętną) w górę, lub w dół, tym intensywniej bodźce oddziałują na nasz organizm i zmieniają jego reakcje. Kąpiele o temperaturze 36 – 37° działają uspakajająco i nasennie, o temperaturze 39 – 40° działają pobudzająco. Łagodne ciepło usuwa bóle różnego rodzaju, umiarkowane  zmniejsza napięcie mięśni gładkich i działa rozkurczowo. Natomiast silne ciepło zwiększa napięcie mięśni gładkich i pobudza perystaltykę jelit.

Przykładowe wskazania do hydroterapii:

  • schorzenia kręgosłupa,
  • choroby narządów ruchu,
  • rehabilitacja po złamaniach, zwichnięciach,
  • bóle reumatyczne,
  • zaburzenia krążenia,
  • zmęczenie, stres,
  • choroby układu oddechowego,
  • porażenia wiotkie i spastyczne,
  • przykurcze stawów,
  • wzmożone napięcie mięśni,
  • zwiększenie ogólnej wydolności.

Do hydroterapii służy  profesjonalna wanna z systemem filtrów oczyszczających wodę i z komputerowym sterowaniem siły i miejsca natrysków.

 

Rezonans stochastyczny

Jesteśmy jedną z nielicznych placówek, która posiada rezonans stochastyczny.

Terapia  rezonansem jest skutecznym zabiegiem profilaktycznym i terapeutycznym w przypadkach licznych schorzeń neurologicznych i ortopedycznych oraz urazów, w szczególności w przypadku zaburzeń ruchu. Podczas terapii pacjent wyprowadzany jest z równowagi szybko i w sposób stochastyczny i losowy,( tj. w sposób zmienny i nieprzewidywalny). Bodźce te trenując układ nerwowo-mięśniowy  działają pobudzająco dla komórek nerwowych, odprężająco w bólu, pozytywnie na psychikę i powodują uaktywnienie nieczynnych rejonów organizmu (np. przy niedowładach, spastyce , porażeniu).

Rezonans stochastyczny jest produktem medycznym, stosowanym w neurologii i ortopedii, który:

  • poprawia naukę motoryczną poprzez optymalizację selekcji informacji w mózgu i uwalnianie neuroprzekaźników (np. dopaminy) oraz aktywację obszarów mózgu.

  • poprawia zdolność chodzenia poprzez aktywację rdzeniowych generatorów rytmu.

  • poprawia sterowanie odruchami, optymalnie regulując refleks.

  • poprawia sposób działania i wzrost zespołów komórek nerwowych i chroni komórki nerwowe.

  • poprawia timing ruchów poprzez aktywację móżdżka.

  • poprawia przemianę materii w tkance kostnej i zwiększa gęstość kości.

Do obszarów zastosowania należą:

Terapia rezonansem  bazuje na łagodnych, przyjemnie odbieranych stochastycznych bodźcach. Efekty terapii są odczuwalne i widoczne bezpośrednio po pierwszym zabiegu.
Terapia pomaga w krótkim czasie wrócić do normalnego funkcjonowania w zaburzeniach ruchu o podłożu neurologicznym i ortopedycznym .Podczas zabiegów wydzielana jest dopamina , która wpływa na poprawę nastroju. Terapia rezonansem stochastycznym jest wyjątkową terapią chronioną patentem.

Bożena Mazur

 

Komunikacja alternatywna

Porozumiewanie się z drugą osobą to jedna z najważniejszych potrzeb w życiu każdego z nas. Ma na celu przekazywanie własnych pragnień, myśli, uczuć, a także odbiór informacji i komunikatów od innych.

Wielu naszych wychowanków, z różnych powodów nie jest w stanie swobodnie porozumiewać się, wykorzystując do tego mowę werbalną. Brak możliwości komunikowania się z innymi negatywnie wpływa na funkcjonowanie dziecka i jego przyszłość. Bark możliwości przekazania swoich myśli i potrzeb stawia dziecko w sytuacji ciągłego stresu i powoduje niekorzystne następstwa we wszystkich sferach rozwoju.

Dzieci o zaburzonym rozwoju mowy potrzebują wyjątkowej uwagi, wsparcia oraz odmiennych, alternatywnych lub wspomagających metod komunikacji. Powinny być one dostosowane do wieku, indywidualnych możliwości, predyspozycji i zainteresowań.

W naszym Ośrodku do komunikacji z uczniami z trudnościami wporozumiewaniu się stosujemy:

  • Program Językowy Makaton – system gestów i symboli graficznych makaton.pl

  • Symbole PCS

  • Komunikatory ( Go Talk)

  • Systemy gestów naturalnych

  • Książki komunikacyjne

  • Oprogramowanie do komunikacji wspomagającej i alternatywnej na tablety i komputery takie jak: Mówik, Koni

 Posiadamy programy komputerowe służący do tworzenia indywidualnych książek komunikacyjnych:

  • SymTab

  • Mówik Print

  • BoardMaker

Umożliwienie dzieciom niemówiącym alternatywnego lub wspomagającego sposobu porozumiewania się z innymi w sposób znaczący wpływa na ich rozwój, podnosi jakość życia, pomaga w zrozumieniu otaczającej rzeczywistości. Pomaga także wyeliminować niepożądane zachowania, które często wynikają z trudności w komunikowaniu się.

Zespół do spraw komunikacji

 

 

                                   

       

 

 

 

 

 

 

 

 

W ramach kompleksowej rehabilitacji prowadzonej w naszym Ośrodku raz w tygodniu gdy tylko pogoda nam na to pozwala odbywają się wyjazdy na zajęcia hipoterapii do zaprzyjaźnionej stajni.

Hipoterapia jest to ukierunkowane działanie terapeutyczne mające służyć poprawie funkcjonowania człowieka w sferach fizycznej, emocjonalnej, poznawczej i/lub społecznej, podczas którego, specjalnie przygotowany koń, stanowi integralną część procesu terapeutycznego.
Realizowana jest przez wykwalifikowanych instruktorów hipoterapii zgodnie z zaleceniami lekarza i we współpracy z rehabilitantami z naszego Ośrodka.

ODDZIAŁYWANIE HIPOTERAPII

1. Sfera fizyczna – podnoszenie ogólnej sprawności, normalizacja napięcia mięśniowego, torowanie prawidłowego wzorca chodu, poprawa koordynacji, zdolności motorycznych, poprawa równowagi, orientacji w przestrzeni i schemacie własnego ciała, stymulacja czucia.

2. Sfera emocjonalna – wzrost motywacji i akceptacji procesu terapeutycznego, zwiększenie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły, zmniejszenie zaburzeń emocjonalnych.

3. Sfera poznawcza – stymulacja odbioru wrażeń zmysłowych, poprawa percepcji wzrokowej i słuchowej, stymulacja uwagi, pamięci, myślenia, mowy, nabywanie i rozwijanie nowych umiejętności.

4. Sfera społeczna – aktywizacja psychospołeczna, rozwijanie pozytywnych relacji społecznych, odpowiedzialności.

 

Biofeedback


Pracownia Biofeedback wychodzi naprzeciw potrzebom naszych uczniów w zakresie polepszenia jakości pracy mózgu. Chodzi tu o jej szybkość i wydajność. EEG -Biofeedback to rodzaj terapii, dzięki której pacjent w sposób świadomy uczy się zmieniać wzorzec wytwarzanych fal w mózgu. Trening odbywa się poprzez interaktywną współpracę z komputerem.

Dzięki temu terapia jest niezwykle efektywna, a przy tym przyjemna. Dzieci mogą wybierać formę prezentacji sygnału: może to być gra, animacja lub ulubiona bajka DVD; dorośli korzystają z profesjonalnych wykresów, wizualizacji oraz filmów relaksacyjnych.Metoda ta wskazana jest szczególnie dla dzieci z ADHD, z zaburzeniami pamięci i koncentracji uwagi, dysleksją, dysortografia, tremą, stanami lękowymi, agresją oraz dla poprawy wyników w dziedzinach wymagających koncentracji. Czas trwania terapii ustala się stosownie do wieku pacjenta i istotności problemu.

Dzięki uzyskanym funduszom pracownia doposażona jest również w wysokiej klasy fotel masujący. Wszystkie rodzaje zaprogramowanego masażu mają na celu likwidację napięcia i przywrócenie lub pobudzenie sił witalnych organizmu. Masaże te można stosować również profilaktycznie.

Nowe, lepsze możliwości terapii dla naszych wychowanków są  kolejną  „cegiełką”  w  budowaniu fundamentów do zdobywania i odnoszenia sukcesów pomimo trudności w życiu codziennym i wchodzeniu w świat dorosły tak,  by móc go przeżyć godnie i szczęśliwie na miarę swoich możliwości.

Bożena Mazur
Dyrektor SOSW