W Ośrodku funkcjonują cztery oddziały rewalidacyjno-wychowawcze, w których może uczyć się od 2 do 4 wychowanków.

Nauką objęte są dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną i ruchową w wieku od 7 do 25 roku życia.
Celem zajęć edukacyjno-terapeutycznych jest wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży poprzez stosowanie form terapii dostosowanych do potrzeb i możliwości każdego ucznia.
Dla każdego ucznia tworzone są Indywidualne Programy Rewalidacyjno-Wychowawcze, w których wyznaczane są cele ogólne i szczegółowe realizowane w danym roku szkolnym.

Zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze obejmują:

  • naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika,
  • kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika (piktogramy, komunikatory),
  • usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki,
  • wyrabianie poczucia świadomości własnego ciała, orientacji w schemacie własnego ciała i przestrzeni wykorzystując Program Aktywności M.,Ch.Knillów,
  • wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia,
  • rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie tego otoczenia oraz naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk,
  • kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu,
  • kształtowanie umiejętności współżycia w grupie,
  • naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika oraz jego udział w ekspresyjnej aktywności.

Uczniowie uczestniczą także w:

  • zajęciach prowadzonych Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne;
  • zajęciach plastycznych mających na celu uwrażliwienie dłoni poprzez manipulowanie w masach plastycznych o różnej fakturze, ciepłych i zimnych;
  • masażu stymulacyjno-relaksacyjnym;
  • dogoterapii;
  • zajęciach prowadzonych na Sali Doświadczania Świata;
  • uroczystościach i imprezach szkolnych oraz spotkaniach integracyjnych.

W roku 2000  przy Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Mosinie została utworzona Szkoła Przysposabiająca do Pracy dla  uczniów z niepełnosprawnością  intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.

Działalność dydaktyczna, wychowawcza, opiekuńcza i profilaktyczna w klasach PdP ma przede wszystkim na celu:
  • przygotowanie uczniów do pełnienia różnych ról społecznych
  • kształtowanie (na miarę możliwości) postaw osoby autonomicznej
  • przygotowanie do aktywnego i samodzielnego życia
  • wspomaganie wszechstronnego rozwoju
  • utrwalanie i poszerzanie zdobytej wiedzy i umiejętności oraz nabywanie nowych umiejętności
  • przysposobienie do pracy, rozumiane jako:
    • nauka różnego rodzaju prac
    • kształtowanie właściwych postaw wobec pracy
    • przyswajanie podstawowej wiedzy o pracy
    • przygotowanie do samodzielnej lub wspomaganej pracy na wolnym lub chronionym rynku pracy

Kształcenie uczniów opiera się na Indywidualnych Programach Edukacyjno -Terapeutycznych, autorami których są zespoły wychowawców i nauczycieli prowadzących zajęcia z danym uczniem.

W szkole Przysposabiającej do Pracy młodzież może kontynuować naukę do ukończenia 24 roku życia.

W Szkole Przysposabiającej do Pracy wyodrębnione są zajęcia edukacyjne, rewalidacyjne, sportowe oraz zajęcia kształtujące kreatywność i rozwijające komunikowanie. W celu nabywania praktycznych umiejętności związanych z pracą, szkoła zapewnia zajęcia przysposobienia do pracy w pracowniach szkolnych i poza szkołą.

Wykaz przedmiotów w klasach PdP w naszym Ośrodku:

  • Funkcjonowanie osobiste i społeczne
  • Zajęcia kształtujące kreatywność
  • Zajęcia rozwijające komunikowanie
  • Wychowanie fizyczne
  • Zajęcia sportowe
  • Przysposobienie do pracy:
    • Ogrodnictwo
    • Obsługa ruchu turystycznego
    • Prace biurowe
    • Gospodarstwo domowe
    • Rękodzieło
    • Stolarstwo
    • Garncarstwo
    • Ceramika
    • Plecionkarstwo
    • Fryzjerstwo

Funkcjonowanie osobiste i społeczne

to  zajęcia, na których uczniowie doskonalą wiadomości i umiejętności zdobyte na wcześniejszych etapach edukacyjnych, także w zakresie czytania, pisania, pojęć matematycznych, niezbędnych w życiu dorosłego człowieka. Zajęcia zapewniają również poznanie nowych wiadomości i umiejętności z zakresu środowiska społeczno – kulturowego, przygotowują do pełnienia różnych ról społecznych i rozwijają niezbędne w dorosłości kompetencje społeczne.
Zajęcia mają na celu wszechstronny rozwój uczniów oraz takie ich przygotowanie do pełnienia ról społecznych, w tym pracowniczych, aby mogli jako osoby dorosłe w jak najbardziej optymalny sposób zintegrować się ze środowiskiem.

Zajęcia kształtujące kreatywność

służą dostarczaniu uczniom okazji do twórczego działania w dobrej atmosferze i współpracy. Zajęcia ukazują uczniom sposoby kreatywnego spędzania czasu wolnego. Zajęcia uwrażliwiają uczniów poprzez muzykę i sztukę, a także pozwalają im wyrażać emocję przez prace plastyczne. Zajęcia ukazują uczniom wartościowe filmy, które uczą nas min. poczucia odpowiedzialności, szacunku do innych, tolerancji itp.

Zajęcia rozwijające komunikowanie

kształtują zdolności komunikacyjne, które są fundamentem porozumiewania się z innymi, a także z samym sobą. Jeśli sprawniej wyrażamy siebie, sygnalizujemy, pokazujemy, nazywamy swoje potrzeby, myśli, mamy szansę na pełniejszą integrację, zarówno z drugim człowiekiem, jak i grupą. Jest to sprawa szczególnie ważna dla ludzi, których otoczenie może postrzegać jako innych. Zajęcia rozwijające komunikowanie stanowią kompleksowy program kształcenia kompetencji komunikacyjnych u uczniów niepełnosprawnych intelektualnie przy wykorzystaniu bazy dydaktycznej i terapeutycznej, z uwzględnieniem nowatorskich metod pracy. Potrzeby uczniów niepełnosprawnych w zakresie rozwoju zdolności komunikacyjnych są zróżnicowane, dlatego też zakłada się podnoszenie kompetencji komunikacyjnych na różnych poziomach, m.in. poprawę sprawności werbalnej oraz niewerbalnej, samodzielności, nabywanie umiejętności posługiwania się sprzętem lub oprogramowaniem wspomagającym komunikację, naukę nowych form komunikacji, rozwój umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami, wzmacnianie motywacji uczniów do inicjatywy oraz aktywności komunikacyjnej, udział w życiu społecznym, zapobieganie wykluczeniu społecznemu.

Ogrodnictwo

zajęcia ogrodnicze przygotowują uczniów do wykonywania prostych prac ogrodniczych związanych z pielęgnacją roślin w warunkach domowych oraz pielęgnacją trawników, roślin ozdobnych, drzew i krzewów  w ogrodach  należących do osób prywatnych oraz terenów zielonych znajdujących się w miejscach publicznych takich jak hotel.

Podczas zajęć ogrodniczych uczniowie uczą się wykonywania podstawowych czynności związanych z uprawą roślin, takich jak: grabienie, podlewanie rabat, klombów i kwietników, wysiewanie nasion sadzenie roślin, oraz odchwaszczanie trawnika oraz upraw warzyw i kwiatów.  Doskonalą także takie umiejętności uprawowe  roślin uprawianych w domu. Wykonują takie czynności jak podlewanie, czyszczenie liści, przesadzanie roślin, nawożenie. Opiekują się także zwierzętami domowymi, doskonaląc  karmienie, oczyszczanie  klatki, wymienianie  ściółki.

Ćwiczenia wykonywane  w ramach zajęć ogrodniczych obejmują także prace porządkowe: sprzątanie  terenu i usuwanie śmieci, grabienie  i pakowanie  liści w torby. Na rabatach  doskonalą umiejętności uprawowe takie jak: zabezpieczanie bylin przed zimą, ręczne odchwaszczanie upraw roślin, spulchnianie, podlewanie upraw roślin ozdobnych. Doskonalą  prawidłowe posługiwanie się drobnym sprzętem: sekatorem, grabiami, motyczką, spryskiwaczem, wężem ogrodniczym, konewką, uczą się bezpiecznej obsługi sprzętów mechanicznych takich  jak kosiarka elektryczna, odkurzacz do liści, podkaszarka.

Obsługa ruchu turystycznego

W 2007 roku wdrożony został program dla uczniów  Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do  Pracy  z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym –Pracownik pomocniczy obsługi hotelowej i gospodarstwa agroturystycznego. Realizowana tematyka zajęć dostosowana jest do indywidualnych potrzeb edukacyjnych, podczas zajęć stosuje się także indywidualną jak i grupową formę pracy. Swoje umiejętności uczniowie doskonalą podczas zajęć praktycznych w obiektach hotelowych na terenie powiatu poznańskiego. Zajęcia przygotowują uczniów do wykonywania prostych prac pomocniczych w pionie noclegowym, gospodarczym hotelu,  w restauracji hotelowej lub w gospodarstwie agroturystycznym. Dzięki  uczestnictwu w ćwiczeniach praktycznych na terenie hotelu, uczniowie mogą zdobywać dalsze doświadczenie, które wcześniej nabywali na terenie internatu.

W części noclegowej uczniowie uczą się wykonywać czynności towarzyszące  przygotowaniu  pokoju dla gościa hotelowego: -uczą się prawidłowo dobierać i  zmieniać  bieliznę pościelową, wycierają  kurze, przygotowują łazienki  wymieniają ręczniki,  uzupełniają mydła, szampony oraz myją lustra. Układają  broszury zawierające informacje  hotelu oraz regionie w teczki hotelowe znajdujące się w każdym pokoju. Wykorzystując wcześniej nabyte umiejętności  na zajęciach gastronomicznych odbywają  ćwiczenia praktyczne także w kuchni. W ramach zajęć hotelowych uczniowie regularnie organizują na terenie szkoły „Kawiarenkę Cztery Pory Roku”. Wykorzystując umiejętności  nabyte na zajęciach ogrodniczych wiosną oraz wczesną jesienią uczniowie pomagają w  pracach związanych z dbaniem o tereny zielone wokół hotelu.

Uczniowie podczas zajęć  poznają  także kulturę obsługi gościa hotelowego, zasady  bezpieczeństwa i higieny pracy oraz regulamin obowiązujący w danym obiekcie hotelowym.  Podczas zajęć uczniowie zapoznają się z podstawowymi pojęciami dotyczącymi  funkcjonowania hotelu i wybranymi pojęciami oraz poznają elementy etykiety hotelarskiej  W ramach zajęć zwiedzamy także inne hotele.

Bierzemy również udział w różnych konkursach i projektach na terenie Ośrodka. Podczas uroczystości szkolnych uczniowie przygotowują stoły z poczęstunkiem i doskonalą umiejętności kelnerskie.

Prace biurowe

uczniowie nabywają umiejętności wykonywania wielu przydatnych podczas pracy w biurze czynności. Między innymi korzystanie z komputerowych programów użytkowych do tworzenia różnorodnych pism użytkowych, tworzenie prezentacji multimedialnych, korzystanie z arkusza kalkulacyjnego, przeglądarki internetowej, obsługa poczty e-mail, praca w chmurze.

Program zajęć obejmuje zakres działań zmierzających do nabycia umiejętności obsługi urządzeń biurowych (bindownicy, kserokopiarki, laminatora, gilotyny, niszczarki, telefonu komórkowego, kalkulatora), korzystanie z książki telefonicznej, ogłoszeń w prasie, informatorów, słowników i innych wydawnictw encyklopedycznych w podstawowym zakresie, a także umiejętności posługiwania się podstawowymi narzędziami do pracy w biurze w sposób prawidłowy i bezpieczny.

Ponadto uczniowie uczą się:

  • segregowania materiałów wg wskazanego klucza
  • używania dziurkacza, zszywacza
  • umieszczania materiałów w segregatorze
  • korzystania z markerów do zaznaczania wybranych fragmentów materiału, tekstu
  • adresowania kopert
  • tworzenia korespondencji seryjnej
  • używania fiszek do zaznaczania potrzebnych stron w dokumencie
  • bezpiecznego używania szpilek, pinezek, nożyczek
  • umieszczania dokumentów w koszulkach
  • przygotowanie miejsca do pracy, sprzątanie po pracy, utrzymywanie porządku w miejscu pracy

Fryzjerstwo

Podczas zajęć uczniowie rozwijają swoje zdolności fryzjerskie i artystyczne oraz umiejętności warsztatowe. W trakcie lekcji zapoznają się z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w salonie fryzjerskim, nabywają wiedzę na temat różnych technik fryzjerskich. Kształtują umiejętności posługiwania się narzędziami, maszynami fryzjerskimi oraz rozwijają w sobie postawę samodzielności w pracy, ciekawość, otwartość i poszanowanie innych. Przygotowują się do wykonywania indywidualnych i zespołowych prac, mających na celu zaspokajanie potrzeb własnych i innych. Zapoznają się z wyposażeniem salonu, doskonalą techniki: mycia i pielęgnacji włosów, modelowania włosów, zapoznanie z podstawowymi pojęciami fryzjerskimi. Nabywają umiejętności przedstawiania kształtów twarzy i budowy głowy w rysunku. Rozwijają umiejętność przygotowania stanowiska pracy i obsługi klienta.

Strefa rękodzieła

 Dzięki nauce i pracy w pracowniach rękodzieła, uczniowie w optymalny sposób doskonalą swoje zdolności manualne, rozwijają wyobraźnię i samodzielność twórczą, uczą się dokładności, cierpliwości i wrażliwości. W pracowniach  zajmujemy się doskonaleniem poszczególnych uzdolnień, pobudzaniem wyobraźni twórczej,  kształtowaniem umiejętności pracy w grupie, dojrzałości, świadomego i odpowiedzialnego podejścia do pracy, odkrywania i doskonalenia preferencji zawodowych . Działania w pracowniach to jednoczesne odkrywanie pasji i własnych upodobań, połączone z orientacją na przyszły zawód. Ważnym celem jest również ukierunkowanie uczniów na twórcze i kreatywne spędzanie czasu wolnego, poznawanie tradycji, kultury i twórczości ludowej.

Poprzez uczestnictwo w zajęciach pragniemy rozbudzać w uczestnikach motywację do poznawania własnych uzdolnień,  odkrywać osobiste predyspozycje, możliwości i pasje uczniów. Rozwijać inicjatywę, zachęcać do własnych poszukiwań artystycznych  i zawodowych. Dzięki zajęciom rozwijać wiarę we własne siły i umiejętności. W ramach strefy organizowane są zajęcia z:

  • ceramiki i garncarstwa
  • tkactwa i tkaniny artystycznej
  • wikliniarstwa
  • batiku
  • filcowania
  • stolarstwa i renowacji mebli
  • dziewiarstwa
  • obróbki szkła witrażowego
  • gospodarstwa domowego (gastronomia)
  • krawiectwa
  • malarstwa
  • plecionkarstwa

Uczniowie z klas Przysposabiających do Pracy biorą udział w wielu programach, lekcjach otwartych oraz projektach. W roku szkolnym 2018/2019 uczestniczymy m.in. w projektach:

  • Dziedzictwo kulinarne różnych regionów Polski
  • Kawiarenka Cztery Pory Roku
  • Bądź aktywny zawodowo, społecznie, zdrowotnie
  • Potyczki hotelarskie
  • Lotnictwo polskie – Dywizjon 303
  • My Pasjonaci
  • Zioła w domu i ogrodzie
  • 100 pozdrowień na 100 lecie Niepodległości

Branżowa Szkoła Specjalna I stopnia klasy wielozawodowe

  1. Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie uczących się do życia w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.
  2. Szkoła przygotowuje do wypełniania obowiązków obywatelskich i rodzinnych w oparciu o zasady solidarności, demokracji, sprawiedliwości, tolerancji i wolności.
  3. Szkoła realizuje cele i zadania określone w przepisach regulujących prawo oświatowe oraz w przepisach wydanych na ich podstawie.
  4. Szkoła wypełnia swoje cele i zadania organizując proces dydaktyczny i wychowawczy w ramach opracowanych szkolnych planów nauczania, programu wychowawczo profilaktycznego, uwzględniających wspomaganie ucznia w jego wszechstronnym rozwoju i tworzeniu pozytywnie oddziałującego środowiska wychowawczego.
  5. Kształcenie uczniów prowadzone jest nie dłużej niż do ukończenia roku szkolnego, w którym uczeń kończy 24 rok życia.
  • Profile kształcenia i specjalności szkolnictwa zawodowego określane są w trybie bieżących potrzeb rynku, możliwości zabezpieczenia kształcenia pozwalającego absolwentom na podjęcie pracy w wyuczonym zawodzie lub kontynuowanie edukacji na wyższym etapie kształcenia.
  • Zajęcia edukacyjne odbywające się w ramach zajęć praktycznych mogą być prowadzone na terenie innych jednostek organizacyjnych na podstawie umowy zawartej pomiędzy Ośrodkiem a daną jednostką lub umów indywidualnych.
  1. Kształcenie zawodowe jest realizowane w oparciu o:
  • Umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego,
  • Zajęcia praktyczne realizowane w:
  1. zakładach pracy.
  2. Praktyczna nauka zawodu kończy się egzaminem przed komisją.
  3. Teoretyczna nauka zawodu odbywa się na kursach zawodowych.
  4. Warunkiem ukończenia klasy i szkoły jest zaliczenie trzech elementów kształcenia:
  • przedmioty ogólnokształcące w szkole,
  • praktyczna nauka zawodu,
  • kursy zawodowe danego stopnia
  1. Warunkiem przyjęcia do tego typu szkoły jest świadectwo ukończenia szkoły podstawowej i zaświadczenie zakładu pracy o zatrudnieniu w celu podjęcia zajęć praktycznych oraz zaświadczenie lekarskie o przydatności do zawodu.
  2. Uczniowie mogą pobierać naukę w dowolnie przez siebie wybranym zawodzie w klasach wielozawodowych.
  3. Szkoła przygotowuje do zdobycia kwalifikacji zawodowych.
  4. Na terenie szkoły możliwe jest zorganizowanie nauczania indywidualnego w szczególnych przypadkach na podstawie orzeczenia wydanego przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną. 

Zasady organizacji Szkoły Podstawowej

  1. Kształcenie uczniów jest prowadzone nie dłużej niż do ukończenia przez nich 18 roku życia.
  2. W szczególnie uzasadnionej sytuacji, na I i II  etapie edukacyjnym, dopuszcza się organizację nauczania w oddziałach łączonych.
  3. W pierwszym etapie edukacyjnym i w oddziałach dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym kształcenie i wychowanie ma charakter zintegrowany. Czas trwania poszczególnych zajęć ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, z zachowaniem ogólnego tygodniowego czasu zajęć uwzględniając w szczególności:
    • dostosowanie czasu zajęć i przerw do aktywności uczniów,
    • zachowanie ciągłości nauczania i doskonalenia podstawowych umiejętności uczniów,
    • realizacji zajęć ruchowych, najlepiej w każdym dniu, w tygodniowym łącznym wymiarze nie mniejszym niż określają to przepisy szczegółowe,
  4. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego przewodniczący jest wybrany spośród członków zespołu. Zadaniem zespołu jest w szczególności:
    • ustalenie zestawów programów nauczania oraz ich modyfikowanie w miarę potrzeb,
    • diagnozowanie potrzeb edukacyjnych i wychowawczych uczniów,
    • monitorowanie postępów uczniów,
    • dokonywanie okresowej oceny postępów edukacyjnych ucznia w przypadku stwierdzenia, że poziom osiągnięć edukacyjnych uniemożliwi lub utrudni uczniowi kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej (semestrze programowo wyższym)  przewodniczący zespołu wnioskuje do wicedyrektora o stworzenie uczniowi, w miarę  możliwości, szansy na uzupełnienie braków,
    • opracowywanie Indywidualnych Programów Edukacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
  5. W klasach 1 – 3 zatrudnia się pomoc nauczyciela w przypadku oddziału dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym i niepełnosprawnościami sprzężonymi. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się zatrudnienie pomocy nauczyciela w klasach 4 – 8.

Od września 2013r. w naszym Ośrodku rozpoczął pracę zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Obejmujemy opieką dzieci od wczesnego dzieciństwa do momentu podjęcia nauki szkolnej, u których zdiagnozowano zaburzenia rozwojowe. Podstawą objęcia dziecka i rodziny wczesnym wspomaganiem rozwoju jest „Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju” wydawana przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną właściwą dla miejsca zamieszkania dziecka. Zespół wczesnego wspomagania tworzą specjaliści przygotowani do pracy z małymi dziećmi. Głównym zadaniem zespołu jest zdiagnozowanie potrzeb i możliwości dziecka oraz wielokierunkowa pomoc nastawiona na poprawienie jego funkcjonowania poprzez pobudzanie i stymulowanie psychoruchowego i społecznego rozwoju oraz udzielenie wsparcia najbliższej rodzinie. W skład zespołu wchodzą: psycholog, pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, logopeda oraz inni specjaliści- w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.

Ze wzglądu na zaistniałą sytuację epidemiologiczną w momencie przejścia na nauczanie zdalne istnieje możliwość - na pisemny wniosek rodzica- by dziecko z uwzględnieniem procedur sanitarnych uczęszczało na zajęcia stacjonarne.

Telefon kontaktowy w sprawach dotyczących wczesnego wspomagania: 502410917

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Procedury zapewniania bezpieczeństwa w Internacie Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego im. J. Korczaka w Mosinie w związku z wystąpieniem epidemii

 

Podstawa prawna :

 

  • Wytyczne z GIS, MEN, MZ
  • Ustawa z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy (Dz.U. 2019r. poz. 1040 z późń. zm.).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003r. Nr 6, poz. 69 z późń. zm.).
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bhp (Dz. U. 2003 nr 169 poz.1650z późn. zm.).
  • Rozporządzenie MEN w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
  • Rozporządzeniu MEN w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (art. 30b upo).
  • Rozporządzenie MEN w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (art. 30c upo).
  • Rozporządzenie MEN zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą

W celu zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony przed rozprzestrzenianiem się COVID-1w internacie obowiązują specjalne procedury zapewniania bezpieczeństwa.

 

Organizacja pracy Internatu  oraz obowiązki pracowników internatu związane z zapewnieniem bezpieczeństwa w związku z COVID-19:

 

  1. Za zapewnienie bezpieczeństwa i higienicznych warunków pobytu w internacie odpowiada Kierownik Internatu, zwany dalej Kierownikiem.
  2. W internacie stosuje się aktualne wytyczne ministra właściwego do spraw zdrowia, Głównego Inspektora Sanitarnego oraz ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania udostępnione na stronie urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
  3. Na terenie internatu mogą przebywać tylko osoby bez objawów chorobowych sugerujących infekcję górnych dróg oddechowych (kaszel, gorączka). Dokonuje się codziennego pomiaru temperatury ciała wychowanka za pomocą termometru bezdotykowego. Pomiaru dokonuje pielęgniarka lub wyznaczeni pracownicy internatu.
  4. Do internatu nie mogą uczęszczać wychowankowie ani przychodzić pracownicy, gdy domownicy przebywają na kwarantannie lub w izolacji w warunkach domowych lub w izolacji.
  5. Przebywając w budynku internatu, wychowankowie oraz pracownicy nie muszą zakrywać ust ani nosa (nie chodzą w maseczkach), jeżeli nie jest tak wskazane w przepisach prawa lub wytycznych ministra właściwego do spraw zdrowia bądź Głównego Inspektora Sanitarnego a także w niniejszych Procedurach.
  6. Wychowankowie, przebywając na terenie internatu, muszą unikać gromadzenia się i ścisku oraz starać się zachować dystans od innych osób – w szczególności w częściach wspólnych: świetlicy głównej, kuchni, toaletach, stołówce.
  7. Każdego dnia wychowankom trzykrotnie mierzona jest temperatura : przed śniadaniem, po obiedzie         i przed kolacją.
  8. Wszystkie osoby postronne wchodzące do internatu mogą przebywać w wyznaczonych i oznaczonych miejscach, przy wejściu zobowiązane są do dezynfekcji rąk lub noszenia rękawiczek ochronnych, a także zakrywania nosa i ust.
  9. Na tablicy ogłoszeń w pokoju nr 102 znajdują się numery telefonów do organu prowadzącego, stacji sanitarno-epidemiologicznej oraz służb medycznych, z którymi należy się skontaktować w przypadku stwierdzenia objawów chorobowych wskazujących na COVID-19 u osoby znajdującej się na terenie szkoły.

 

  1. Internat zapewnia:
  • Sprzęt, środki czystości i do dezynfekcji, które zapewnią bezpieczne korzystanie z pomieszczeń szkoły, placu zabaw, boiska oraz sprzętów i przedmiotów znajdujących się w szkole;
  • Płyn do dezynfekcji rąk - przy wejściu do budynku, na korytarzu oraz w miejscu przygotowywania posiłków i w pomieszczeniach, w których odbywają się zajęcia, a także środki ochrony osobistej, w tym jednorazowe rękawiczki, maseczki ochronne/osłona na usta i nos dla wszystkich pracowników szkoły pracowników do wykorzystania w razie zaistnienia takiej potrzeby;
  • Bezdotykowy termometr;
  • Plakaty z zasadami prawidłowego mycia rąk w pomieszczeniach sanitarno-higienicznych oraz instrukcje dotyczące prawidłowej dezynfekcji rąk przy dozownikach z płynem;
  • Pomieszczenie do izolacji osoby, u której stwierdzono objawy chorobowe wskazujące na chorobę zakaźną, zaopatrzone w maseczki ochronne, rękawiczki jednorazowe i przyłbicę, fartuch ochronny oraz płyn do dezynfekcji rąk (przed wejściem do pomieszczenia);
  • Kosze na odpady zmieszane z workami, do których wrzucane są zużyte środki ochrony osobistej jak maski, rękawiczki – są to odpady zmieszane.

 

  1. Kierownik:
  • Zaznajamia pracowników oraz rodziców uczniów ze stosowanymi w szkole metodami ochrony wychowanków przed Covid-19 oraz niniejszymi procedurami zapewniania bezpieczeństwa.
  • Nadzoruje prace porządkowe wykonywane przez pracowników internatu zgodnie z powierzonymi im obowiązkami;
  • Opracowuje harmonogram dyżurów, uwzględniając w miarę możliwości potrzeby zdrowotne i bezpieczeństwo nauczycieli powyżej 60 roku życia i istotnymi problemami zdrowotnymi, które zaliczają tę osobę do tzw. grupy ryzyka (o istotnych problemach zdrowotnych, które mogą mieć wpływ na przechodzenia przez tę osobę zakażenia koronawirusem, wychowawca informuje dyrektora szkoły);
  • Dba o to, by w salach, w których spędzają czas wychowankowie, nie było przedmiotów, sprzętów, których nie da się skutecznie umyć lub dezynfekować;
  • Prowadzi komunikację z rodzicami dotyczącą bezpieczeństwa wychowanków w internacie;
  • Kontaktuje się z rodzicem/rodzicami/opiekunem prawnym/opiekunami prawnymi  – telefonicznie, w przypadku stwierdzenia podejrzenia choroby u ich dziecka;
  • Informuje Dyrektora Ośrodka o zaistnieniu podejrzenia choroby u ucznia, pracownika internatu;
  • Współpracuje ze służbami sanitarnymi – w przypadku podejrzenia zakażenia Covid-19.
  • Instruuje pracowników o sposobie stosowania procedury postępowania na wypadek podejrzenia zakażenia u ucznia i pracownika szkoły;
  • Zapewnia taką organizację pracy internatu, która uniemożliwi znaczne gromadzenie się wychowanków w tych samych pomieszczeniach na terenie internatu;
  • Wyznacza obszary w internacie, w których mogą przebywać osoby z zewnątrz (tylko z osłoną ust i nosa, rękawiczek jednorazowych lub po dezynfekcji rąk, bez objawów sugerujących infekcję dróg oddechowych);
  • Zapewnia wychowankom i pracownikom dostęp do wody pitnej zgodnie z zasadami udostępniania wody wodociągowej dzieciom w placówkach szkolno-wychowawczych.

 

  1. Każdy pracownik internatu zobowiązany jest:

1) Stosować zasady profilaktyki zdrowotnej w formie:

  1. Regularnego mycia rąk przez 30 sekund (mydłem i wodą lub środkiem dezynfekującym) zgodnie z instrukcją zamieszczoną w pomieszczeniach sanitarno-higienicznych,
  2. Kasłania, kichania w jednorazową chusteczkę lub wewnętrzną stronę łokcia,
  3. Unikania skupisk ludzi,
  4. Unikania dotykania oczu, nosa i ust,
  5. Unikania kontaktu z osobami, które źle się czują;
  • Dezynfekować lub umyć ręce zgodnie z instrukcją wywieszoną w pomieszczeniach higieniczno-sanitarnych niezwłocznie po wejściu do budynku placówki;
  • Zostawiać okrycie wierzchnie w miejscu do tego przeznaczonym;
  • Informować Kierownika o wszelkich objawach chorobowych, wskazujących na chorobę dróg oddechowych wychowanka (w szczególności kaszel, gorączka);
  • Unikać organizowania większych skupisk z różnych grup w jednym pomieszczeniu;
  • Poinformować Kierownika o istotnych problemach zdrowotnych, które zaliczają go do grupy tzw. podwyższonego ryzyka i tym samym mają wpływ na potencjalnie cięższe przechodzenie zakażenia koronawirusem, celem umożliwienia dyrektorowi wprowadzenia odpowiedniej organizacji pracy szkoły.
  • Wyrzucać zużyte jednorazowe środki ochrony osobistej (maseczki, jednorazowe rękawiczki) do zamykanych, wyłożonych workiem foliowych koszy na odpady zmieszane;
  • Postępować zgodnie z przepisami wprowadzonymi procedurami bezpieczeństwa.

 

  1. Wychowawcy odbywający zajęcia z wychowankami :
  • Kontrolują warunki do prowadzenia zajęć - objawy chorobowe sugerujące infekcję dróg oddechowych u uczniów, dostępność środków czystości, zbędne przedmioty przynoszone przez wychowanków i inne zgodnie z przepisami dot. bhp;
  • Sprawują opiekę nad wychowankami zgodnie z harmonogramem dyżurów, w tym w miarę możliwości zapewniają wychowankom możliwość korzystania ze szkolnego boiska lub z pobytu na świeżym powietrzu;
  • Edukują wychowanków z zasad profilaktyki zdrowotnej oraz zasad bezpieczeństwa obowiązujących na terenie internatu, tj. dbają o to, by wychowankowie regularnie myli ręce w tym po skorzystaniu z toalety, przed jedzeniem, po powrocie ze świeżego powietrza, zgodnie                  z instrukcją wywieszoną przy dozownikach z płynem;
  • Wietrzą salę, po odbyciu zajęć a, jeśli jest to konieczne także w czasie zajęć;
  • Ograniczają aktywności sprzyjające bliskiemu kontaktowi pomiędzy wychowankami.
  • Dbają o to, by wychowankowie, w miarę możliwości, nie wymieniali się przyborami szkolnymi i osobistymi, a swoje rzeczy (podręczniki, przybory szkolne, ) trzymali w przydzielonej szafie.
  • Odkładają używane w trakcie zajęć sprzęty, pomoce dydaktyczne, zabawki w wyznaczone miejsce w sali – do mycia, czyszczenia, dezynfekcji;
  • W przypadku gdy stwierdzą, że wychowanek przywiózł do internatu przedmioty (np. zabawki), które nie będą wykorzystywane w czasie zajęć, zabezpiecza je i przekazuje je  wychowankowi                  / rodzicom w dniu wyjazdu do domu.
  • Dbają o to, by wychowankowie przestrzegali zasad bezpieczeństwa przy wyjściu poza teren internatu i obowiązujących tam procedur w związku z wystąpieniem COVID-19;
  • Utrzymują kontakt z rodzicami/opiekunami prawnymi wychowanków przede wszystkim za pomocą środków komunikacji na odległość, a w miarę potrzeb osobisty – z zachowaniem zasad bezpieczeństwa – m.in. co najmniej dystans 1,5 m.

 

  1. Wychowawca grupy na pierwszym spotkaniu z wychowankami zobowiązany jest do przedstawienia i omówienia szczególnych zasad bezpieczeństwa funkcjonujących w internacie w związku z COVID-19. Fakt odnotowuje w dzienniku.

 

  1. Wychowawcy organizują przerwy dla swoich wychowanków nie rzadziej niż co 45 minut.

 

  1. Osoby wykonujące prace porządkowe w internacie:
  • Pracują w rękawiczkach;
  • Myją i dezynfekują ręce po każdej czynności związanej ze sprzątaniem, myciem, itd.;
  • Dezynfekują toalety – co najmniej 2 razy dziennie oraz po każdym dniu pracy szkoły;
  • Dbają na bieżąco o czystość urządzeń sanitarno-higienicznych;
  • Wietrzą korytarz – raz na godzinę;
  • Po każdym dniu myją detergentem i/lub dezynfekują:
  1. ciągi komunikacyjne – myją;
  2. poręcze, włączniki światła, klamki, uchwyty, poręcze krzeseł, siedziska i oparcia krzeseł, blaty stołów, biurek z których korzystają wychowankowie i pracownicy, drzwi wejściowe do placówki, szafki w szatni (powierzchnie płaskie), kurki przy kranach – myją i dezynfekują;
  3. sprzęt wykorzystywany na sali sportowej oraz jej podłogę – myją i/lub dezynfekują;
  4. sprzęt, pomoce dydaktyczne, zabawki pozostawiane w salach dydaktycznych w wyznaczonych miejscach;
  • Przeprowadzając dezynfekcję postępują zgodnie z instrukcją i zaleceniami wskazanymi na opakowaniu przez producenta środka dezynfekującego oraz zgodnie z Procedurą mycia zabawek, pomocy dydaktycznych i sprzętu;
  • Wietrzą pomieszczenia, w których odbyła się dezynfekcja, tak aby nie narażać wychowanków ani pracowników na wdychanie oparów;

 

 

 

Procedura komunikacji z rodzicami/opiekunami prawnymi wychowanków internatu :

  1. W okresie epidemii kontakt z rodzicami/opiekunami prawnymi odbywa się głównie za pomocą środków komunikacji na odległość – telefon, e-mail, e-dziennik. Rodzic/opiekun prawny na spotkanie bezpośrednie, rozmowę umawia się z nauczycielem za pomocą środków komunikacji na odległość – telefon, e-mail, e-dziennik. W bezpośrednim kontakcie z wychowawcą rodzic ma obowiązek założyć́ osłonę ust i nosa oraz zachować́ dystans wynoszący min. 1,5 metra. Spotkanie odbywa się w miejscu zapewniającym utrzymanie dystansu między rozmówcami, ale również innymi osobami, które mogą przebywać w tym samym pomieszczeniu co rozmówcy. Spotkanie, rozmowa nie może się odbywać w trakcie dyżuru wychowawcy.
  2. W szczególnych przypadkach rodzic/opiekun prawny może odbyć spotkanie ad hoc z wychowawcą za jego zgodą i wiedzą na terenie szkoły bez konieczności wcześniejszego umawiania się,  z zachowaniem zasad opisanych w ust. 2 i 4.
  3. Wchodząc na teren szkoły, rodzic/prawny opiekun zobowiązany jest zdezynfekować ręce płynem dezynfekcyjnym lub pozostać w rękawiczkach ochronnych oraz zgłasza pracownikowi obsługi spotkanie z nauczycielem, podając swoje dane (imię i nazwisko) oraz nazwisko nauczyciela, z którym jest umówiony. Pracownik szkoły wpisuje dane do księgi wejść́ szkoły.
  4. Pracownik szkoły ma prawo sprawdzić́ dane osobowe rodzica/prawnego opiekuna, który zgłasza spotkanie z nauczycielem na terenie placówki.
  5. Rodzice/opiekunowie prawni zobowiązani są do podania numeru telefonu do kontaktu                               i aktualizowania go w przypadku wystąpienia zmiany danych kontaktowych.
  6. Z pielęgniarką̨ szkolną rodzic/opiekun prawny może kontaktować́ się̨ telefonicznie pod numerem telefonu 501 396 311 w godzinach jej pracy oraz bezpośrednio w sytuacjach szczególnych po spełnieniu wymagań́ określonych w pkt. 2, 3, 4.
  7. Do kontaktu z internatem  w sprawach pilnych (np. informacja o zarażeniu COVID-19), wyznacza się  numer telefonu:  507 117 248.
  8. W przypadku pojawienia się objawów chorobowych sugerujących infekcję dróg oddechowych u dziecka w czasie pobytu w internacie rodzic zostanie poinformowany telefonicznie na wskazany przez siebie numer telefonu o konieczności niezwłocznego odbioru dziecka z internatu.

 

Procedura przyprowadzania i odbiór wychowanków z internatu:

  1. Na teren internatu może wchodzić wychowanek bez objawów chorobowych sugerujących infekcję dróg oddechowych, którego może odprowadzić do internatu tylko jeden opiekun (rodzic, opiekun, osoba upoważniona).
  2. Zgodnie z wytycznymi GIS nie można do internatu wysyłać́ wychowanka, u którego w rodzinie ktoś  z domowników przebywa na kwarantannie lub w izolacji w warunkach domowych lub                        w izolacji.
  3. Opiekun (przyprowadzający/odbierający wychowanka) może przebywać tylko w części specjalnie do tego wyznaczonej.
  4. Opiekun zobowiązany jest do zachowania dystansu od pracowników szkoły oraz innych opiekunów i wychowanków - co najmniej 1,5 m.
  5. W momencie przyjazdu do internatu każdemu wychowankowi mierzona jest temperatura.
  6. Wychowanek wchodzący do internatu zobowiązany jest zdezynfekować ręce, a w przypadku występującego uczulenia na środek dezynfekujący, niezwłocznie umyć ręce w najbliższej łazience przeznaczonej do korzystania przez wychowanków.
  7. Jeśli wychowanek korzysta z jednorazowych rękawiczek i maseczki/osłony ust i nosa, wyrzuca je do kosza z workiem na odpady zmieszane.
  8. Wychowanek nie może wnosić do budynku internatu przedmiotów, które nie są niezbędne do zajęć, w których  bierze udział.
  9. W przypadku stwierdzenia przez pracownika odbierającego objawów chorobowych (wskazujących na chorobę dróg oddechowych) u wychowanka pracownik nie odbiera wychowanka, pozostawia go rodzicom i informuje kierownika lub dyrektora. Kierownik lub dyrektor kontaktuje się (telefonicznie) z rodzicami/opiekunami dziecka i informuje o konieczności kontaktu z lekarzem oraz prosi o informację zwrotną dotyczącą zdrowia dziecka.

W przypadku, gdy wychowanek sam przyjechał do internatu, izolowany jest w specjalnie do tego przeznaczonym pomieszczeniu. Osoba, która zaobserwowała objawy, informuje o tym fakcie kierownika lub dyrektora, który kontaktuje się z rodzicami, informując o konieczności odbioru dziecka.

  1. Opuszczając internat, wychowanek odprowadzany jest przez pracownika do rodzica/opiekuna prawnego/osoby upoważnionej, który oczekuje przy drzwiach wejściowych.

 

Procedura organizacji bezpiecznego żywienia:

  1. Internat zapewnia wychowankom możliwość całodziennego wyżywienia w czasie ich pobytu na terenie placówki.
  2. Obiady i kolacje spożywane są w stołówce Zespołu Szkół im. Wodziczki w Mosinie. Uczniowie spożywają posiłki w stołówce szkolnej. Godziny i warunki spożywania posiłków określa Dyrektor Zespołu Szkół im. Wodziczki szkoły.
  3. Śniadanie przygotowywane są w kuchni Zespołu Szkół im. Wodziczki w Mosinie, a spożywane w kuchni internatu z zachowaniem obowiązujących zasad bezpieczeństwa.
  4. Osoby przygotowujące śniadanie:
  • Dezynfekują ręce przed każdym wejściem do pomieszczenia, gdzie przygotowywane są posiłki;
  • Myją ręce:
  1. przed rozpoczęciem pracy,
  2. przed kontaktem z żywnością, która jest przeznaczona do bezpośredniego spożycia, ugotowana, upieczona, usmażona,
  3. po obróbce lub kontakcie z żywnością surową, nieprzetworzoną,
  4. po zajmowaniu się odpadami/śmieciami,
  5. po zakończeniu procedur czyszczenia/dezynfekcji,
  6. po skorzystaniu z toalety,
  7. po kaszlu, kichaniu, wydmuchaniu nosa,
  8. po jedzeniu, piciu lub paleniu.
  • Myją ręce zgodnie z instrukcją zamieszczoną w pomieszczeniach sanitarno-higienicznych;
  • Odbierając produkty dostarczane przez osoby z zewnątrz, zakładają rękawiczki oraz maseczki ochronne;
  • Wyrzucają rękawiczki/myją ręce, wyrzucają maseczki i wyrzucają wszelkie opakowania, w których zostały dostarczone produkty do worka na śmieci i zamykają go szczelnie; jeśli rozpakowanie produktu w danym momencie nie jest możliwe lub musi on pozostać                                 w opakowaniu, pracownik kuchni myje/dezynfekuje opakowanie;
  • Przygotowując posiłki, zachowują od siebie bezpieczny dystans - co najmniej 1,5 metra;
  • Po zakończonej pracy, dezynfekują blaty kuchenne oraz inne sprzęty, środkami zapewnionymi przez dyrektora;
  • Myją naczynia, sztućce w zmywarce w temperaturze 60 stopni C przy użyciu detergentów do tego służących/wyparzają naczynia i sztućce, którymi były spożywane posiłki.
  1. Przed wejściem do kuchni wychowankowie zobowiązani są umyć ręce zgodnie z obowiązującą instrukcją.
  2. Po zakończeniu spożywania posiłku wyznaczony pracownik dezynfekuje powierzchnię stołów przy których spożywane były posiłki.

 

Wyjścia na boisko, plac zabaw:

  1. W przypadku, gdy pogoda na to pozwoli, wychowankowie będą korzystali z placu zabaw, boiska, terenu szkoły.
  2. Przerwy w miarę możliwości uczniowie będą spędzali, korzystając z boiska, placu zabaw, terenu szkoły (poza budynkiem).
  3. Wychowawcy w miarę możliwości zapewniają, aby wychowankowie unikali ścisku.
  4. Po powrocie ze świeżego powietrza wychowankowie i pracownicy dezynfekują lub myją ręce zgodnie z instrukcją na plakacie.

 

W internacie obowiązują  wszystkie procedury opracowane dla Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego im. J. Korczaka w Mosinie.

 

Przepisy końcowe:

 

  1. Wszystkie zasady zapewnienia bezpieczeństwa w internacie przedstawione w niniejszych procedurach obowiązują każdego wychowanka oraz pracownika, a także osoby wykonującej prace na rzecz szkoły, niezależnie od formy zajęć, w których uczestniczy lub zadań, które wykonuje.
  2. Procedury bezpieczeństwa obowiązują w internacie od 1 września 2020 r. do czasu ich odwołania.

 

Organizacja internatu
1. Internat zapewnia całodobową opiekę. W dniach nauki szkolnej internat zapewnia opiekę
w godzinach pozostających po zrealizowaniu przez wychowanków zajęć szkolnych. W dniach
wolnych od zajęć szkolnych w czasie roku szkolnego zapewnia opiekę całodobową.
2. Pobyt wychowanka w internacie jest bezpłatny.
3. Rodzice ponoszą jedynie koszty wyżywienia, zgodnie z aktualnie obowiązującym Zarządzeniem
Dyrektora Ośrodka.
4. Arkusz organizacyjny internatu sporządza kierownik internatu i po akceptacji Dyrektora SOSW,
jest on przekazywany do 30. kwietnia do organu prowadzącego.
5. Wychowawcy internatu prowadzą dokumenty :
1) w formie elektronicznej : dzienniki zajęć wychowawczych
2) w formie papierowej : dziennik dyżurów nocnych, zeszyt raportów, zeszyt podawania
leków, zeszyt wyjazdów i przyjazdów, zeszyt kontaktów ze szkołą, w których odnotowują
liczbę wychowanków podczas dyżurów i ewentualne wydarzenia.

6. W grupach wychowawczych organizuje się zajęcia mające na celu wspieranie działalności
dydaktyczno - wychowawczej szkoły oraz zapewnia warunki do prawidłowego rozwoju
fizycznego, udziału wychowanków w życiu społecznym i kulturalnym środowiska, organizuje
wypoczynek, rekreację i rozrywkę oraz zajęcia przygotowujące wychowanków do samodzielnego
życia:
1) wychowawcy grup realizują statutowe zadania Ośrodka, opracowując plany pracy zgodne
z programem wychowawczym i programem profilaktyki Ośrodka.
2) Na dobór grupy wpływa wiek wychowanka, możliwości psychofizyczne oraz poziom
dojrzałości psychofizycznej i społecznej oraz samoobsługa. Skład grupy ustala kierownik,
wychowawcy grup po konsultacji z psychologiem i pedagogiem.
3) Liczba uczniów w grupie wychowawczej odpowiada liczbie uczniów w oddziale
odpowiedniego oddziału:
a) w oddziale dla uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera – nie więcej niż 4;
b) w oddziale dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną
z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym
lub znacznym – nie więcej niż 4;
c) w oddziale dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z wyłączeniem uczniów
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym – nie więcej
niż 6;
d) w oddziale dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
lub znacznym – nie więcej niż 8;
e) w oddziale dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – nie
więcej niż 16;

f) w oddziale zorganizowanym dla uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności,
o których mowa w pkt 1 i 4 – nie więcej niż 5.

8. W uzasadnionych przypadkach (ciężkie schorzenie, niepełnosprawności sprzężone) dopuszcza się
zatrudnienie pomocy wychowawcy w grupie, w skład której wchodzą wychowankowie
niepełnosprawni intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym uczęszczający do klas
programowo wyższych.
9. Każda grupą wychowawczą opiekuje się dwóch wychowawców; wyznaczony przez kierownika
internatu wychowawca odpowiedzialny jest za opracowywanie i prowadzenie wymaganej
dokumentacji i realizacji planów – indywidualnych i grupowych.
10. Bieżącą działalnością grup wychowawczych Ośrodka kieruje kierownik internatu. 
11. Grupa wychowawcza Ośrodka zapewnia wychowankom higieniczne warunki nauki, spożywania
posiłków, zamieszkania i wypoczynku.
12. Wychowawcy internatu pracują, według planu dyżurów, który opracowuje kierownik internatu
w porozumieniu z dyrektorem Ośrodka.
13. W godzinach nocnych 22 00 - 6 00 organizuje się w internacie pedagogiczne dyżury nocne.
14. W sobotę i niedzielę dyżur sprawuje dwóch wychowawców.
15. Dyżury nocne realizowane są zgodnie z obowiązująca „Procedurą opieki nocnej”.
16. Wychowankom internatu w uzasadnionych przypadkach mogą być podawane leki zlecone przez
lekarza specjalistę. Informacje prawne dla rodziców, nauczycieli, wychowawców zawarte
są w Załączniku nr 1 do Regulaminu Internatu.
17. Budynek Internatu SOSW im. J. Korczaka w Mosinie zlokalizowany jest w Mosinie, przy ulicy
Topolowej 2.


Zasady rekrutacji do Internatu Ośrodka
1. Wychowankiem Internatu może zostać osoba, która jest uczniem SOSW im. J. Korczaka w
Mosinie.
2. Wychowankami Ośrodka mogą być osoby do ukończenia 24 roku życia, jeżeli jest to niezbędne
z powodu kontynuowania nauki.
Przyjęcie do grupy wychowawczej następuje na pisemną prośbę rodziców, opiekunów prawnych
lub skierowania sądowego.
3. Wychowanek po raz pierwszy zgłasza się do grupy wychowawczej z rodzicem lub opiekunem.
4. Opiekunowie dziecka zobowiązani są do odbycia rozmowy z kierownikiem Internatu lub
wychowawcą. W trakcie rozmowy podjęte zostaną ustalenia dotyczące: zdrowia wychowanka,
dojazdów do Ośrodka (samodzielnie lub pod opieką), niezbędnego wyposażenia, form
utrzymywania kontaktu z wychowawcą grupy, obowiązku naprawienia lub pokrycia kosztów
naprawy szkód wyrządzonych przez ich dziecko.

5. Po przeprowadzonej rozmowie wychowanek zostaje przydzielony do grupy wychowawczej,
zapoznaje się z pomieszczeniami i zasadami współżycia w grupach wychowawczych.
6. Ostateczną decyzję o przyjęciu wychowanka do Internatu poprzedza miesięczny pobyt próbny.
ZASADY ZAKWATEROWANIA
1. Przydziału wychowanka do grupy wychowawczej dokonuje kierownik internatu po konsultacji
z wychowawcami grup, psychologiem i pedagogiem.
2. W przypadku przyjęcia wychowanka do internatu obowiązuje miesięczny okres adaptacyjny, po
którym dyrektor, po konsultacji z zespołem osób pracujących z dzieckiem podejmuje decyzję
o dalszym pobycie lub nie przyjęciu dziecka do internatu.
3. Zakwaterowania wychowanków w sypialniach dokonują wychowawcy grupy.
4. Przeniesienia wychowanka do innej sypialni może dokonać wychowawca grupy.
5. Przeniesienia wychowanka do innej grupy wychowawczej dokonuje kierownik internatu, po
uzgodnieniu z kadrą internatu oraz psychologiem i pedagogiem.


Cele i zadania internatu
1. Zapewnienie wychowankom warunków do nauki, rozwijania zainteresowań.
2. Zapewnienie całodobowej opieki nad wychowankiem,
3. Zapewnienie optymalnych warunków zakwaterowania i wyżywienia,
4. Troska o zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków,
5. Stworzenie warunków do uczestnictwa w kulturze oraz organizowanie kulturalnej rozrywki.
6. Upowszechnianie sportu i turystyki.
Pracownicy pedagogiczni
Do zadań wychowawcy grupy należy w szczególności :
1. Dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych mu wychowanków.
2. Troszczenie się o harmonijny rozwój wychowanków.
3. Szanowanie godności wychowanka oraz chronienie go przed wszelkimi formami przemocy
fizycznej bądź psychicznej.
4. Szanowanie myśli i przekonań światopoglądowych i religijnych wychowanka.
5. Stwarzanie odpowiednich warunków do nauki, rozwijania zainteresowań wychowanka.
6. Prowadzenie zajęć z zakresu samoobsługi, samorządności, turystyki, sportu i kultury
dostosowane do wieku, potrzeb i zainteresowań wychowanka.
7. Troska (wspólnie z wychowankami) o porządek i estetykę pomieszczeń należących do grupy
i internatu.
8. Realizowanie zadań planu rocznego internatu. 
9. Współpracowanie ze szkołą i rodzicami w zakresie postępów w nauce i zachowaniu.
10. Czynne uczestniczenie w posiedzeniach Rady Pedagogicznej.
11. Prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

Wychowankowie internatu
Wychowanek ma prawo do :
1. Właściwie zorganizowanego nauczania , wychowania i opieki.
2. Rozwoju we własnym tempie.
3. Zwracania się do wszystkich pracowników ośrodka ze swoimi problemami i uzyskiwaniu pomocy
w ich rozwiązywaniu.
4. Szacunku i życzliwego traktowania.
5. Rozwijania zainteresowań poprzez udział w kołach zainteresowań.
6. Opieki i pomocy przed wszelkimi formami przemocy fizycznej lub psychicznej od wszystkich
pracowników Ośrodka.
7. Poszanowania własnej godności i dyskrecji w sprawach osobistych i rodzinnych.
8. Udziału w życiu społecznym i kulturalnym w integracji ze środowiskiem.
9. Ochrony zdrowia.
Wychowanek ma obowiązek : 
1. Sumiennie wywiązywać się z obowiązków szkolnych, wykorzystywać jak najlepiej czas i warunki
do nauki,
2. Okazywać szacunek nauczycielom, wychowawcom, pracownikom Ośrodka, osobom starszym itp.
3. Przybywania do szkoły (internatu) w niedzielę wieczorem lub w poniedziałek przed godziną 7.30.
W wyjątkowych sytuacjach dopuszczalne jest stawianie się w internacie do godz.10.00 
4. Stwarzać atmosferę wzajemnej życzliwości, pomagać słabszym, opiekować się młodszymi
i mniej sprawnymi, przeciwdziałać wszelkim przejawom przemocy, brutalności, zarozumialstwu,
zapobiegać plotkarstwu,
5. Szanować mienie społeczne internatu oraz kolegów i pracowników ośrodka i zwracać koszty
celowych zniszczeń.
6. Wychowanek ma obowiązek na prośbę wychowawcy pokazać zawartość torby i szaf w dniu
wyjazdu z internatu lub w innych uzasadnionych okolicznościach.
7. Przestrzegać porządku, dbać o ład i estetykę w pomieszczeniach internatu.
8. Dbać o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i kolegów
9. Przestrzegać zasad higieny osobistej, dbać o estetykę ubioru.
10. Dbać o kulturę języka.
11. Przestrzegać ciszę nocną od godz.22.00 do 6.00
12. Punktualnie wracać z wyjazdów do domu.
13. Przestrzegania rozkładu dnia w internacie, 
14. Podporządkować się decyzjom dyrekcji, wychowawców i nauczycieli.


W internacie obowiązują zakazy:
1. Picia alkoholu, palenia papierosów, stosowania innych używek (środków odurzających,
narkotyków itp.) oraz posiadania w/w używek.
2. Niszczenia mienia internatu.
3. Używania siły fizycznej w stosunku do wychowanków, pracowników internatu.
4. Znęcania psychicznego nad innymi wychowankami.
5. Przywłaszczania sobie mienia internatu, kolegów, pracowników.
6. Przebywanie poza terenem internatu bez zgody wychowawcy.
7. Przebywania w internacie w czasie zajęć lekcyjnych i warsztatowych.
8. Używania telefonów komórkowych w sposób niezgodny z obowiązującą procedurą.

9. Wychowanek ma obowiązek naprawienia wyrządzonych szkód materialnych na własny
koszt. Termin realizacji naprawy szkody Kierownik ustala indywidualnie.
Wyróżnienia, nagrody i kary. 
Za wzorową i przykładną postawę, za szczególne osiągnięcia w nauce, za szczególne zaangażowanie
w zajęciach pozalekcyjnych - uczeń może być wyróżniony :
1. Pochwałą wychowawcy grupy, 
2. Pochwałą grupy internatowej wobec całego internatu, 
3. Pochwałą dyrektora internatu na apelu, 
4. Pochwałą dyrektora Ośrodka wobec wszystkich uczniów, 
5. Listem pochwalnym wystosowanym przez dyrekcję do rodziców, 
6. Nagrodą rzeczową, 
7. Całkowitym lub częściowym zwolnieniem z odpłatności indywidualnej za udział w imprezie lub
wycieczce. 


Za postępowanie niezgodne z Regulaminem Internatu wychowanek może być ukarany : 
1. Upomnieniem wychowawcy w indywidualnej rozmowie.
2. Upomnieniem wychowawcy wobec grupy.
3. Obniżeniem oceny zachowania.
4. Upomnieniem lub naganą dyrektora Ośrodka w indywidualnej rozmowie.
5. Upomnieniem lub naganą dyrektora Ośrodka na apelu wobec wszystkich uczniów.
6. Wstrzymaniem prawa do samodzielnych wyjazdów. 
7. Ustnym lub pisemnym powiadomieniem rodziców o nagannym zachowaniu. 
8. Powiadomieniem policji. 
9. Zawieszeniem w prawach wychowanka internatu (na czas określony lub na stałe).

Zmiany w regulaminie od 01.09.2022 r

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podkategorie