Zabawy poznawczo-edukacyjne
- Szczegóły
- Kategoria: Struktura ośrodka
Spis treści
WSPÓLNE ZABAWY
- Malowanki z gąbek
Potrzebujemy:
nożyczki, gąbki, farby, czyste kartki
Zasady:
Z gąbek wycinamy różne kształty (figury geometryczne).
Każdą z gąbek maczamy w farbie i tak powstałymi „pieczątkami” tworzymy unikalny obrazek.
Z trójkątów, kwadratów, kół i prostokątów może powstać wszystko, co sobie wymarzymy!
Za każdym razem możemy wyczarować coś innego.
Jest to świetna alternatywa dla malowania pędzlami – na pewno przyniesie wiele radości i satysfakcji.
- Plamy
Potrzebujemy:
kartki A4, farby wodne, pędzelki
Zasady:
Na kartkę papieru należy chlapnąć trochę bardzo rzadkiej farby, dmuchać na nią, przechylać kartkę, żeby farba spływała, pomóc palcem. Gdy rozlejemy „plamę”, zapytaj dziecko, co mu powstała plama przypomina. Może to smok, a może obłoki? Co możemy domalować? Może oczy, a może krople deszczu?
Do rozdmuchiwania plamy można użyć słomek.
- Krokodyl
Potrzebujemy :
kolorowe wstążki bądź tasiemki
Zasady:
Wsuwamy tasiemki z tyłu, za pasek spodni.
Biegamy i próbujemy zabrać towarzyszom zabawy ich tasiemkę, jednocześnie dbając, by nikt nie zabrał nam naszej wstążki.
Najlepiej bawić się przy ulubionej muzyce!
- Mój przedmiot
Zasady:
Pierwsza osoba wybiera sobie jakąś rzecz, znajdującą się w pokoju, następnie mówi:
„Mój przedmiot zaczyna się na literę… (np. L)”.
Druga osoba zgaduje, co pierwsza ma na myśli.
Jeżeli nie zgadnie w ciągu 2 minut, pierwsza z osób podaje drugą literę wyrazu.
Gdy hasło zostanie odgadnięte, role się zamieniają.
- Śmieszne chodzenie
Zasady:
Uczestnicy chodzą swobodnie po pomieszczeniu. Osoba „prowadząca” zmienia co jakiś czas polecenia, np.
- chodzimy jak ludzie bardzo zmęczeni/smutni/radośni
- chodzimy skacząc przez kałuże
Można stworzyć „Ministerstwo Głupich Kroków” - każdy wymyśla śmieszny sposób chodzenia, który stara się naśladować reszta uczestników. Zabawa może się toczyć przy ulubionej muzyce.
- Malowanie stopami
Potrzebujemy:
farby plakatowe, duży arkusz papieru (A0, A1), miska z wodą, ręcznik, pędzle
Zasady:
Zastanawiamy się wspólnie, co chcemy „namalować”, następnie malujemy dziecku stopy farbami. Dziecko zostawia na papierze kolorowe ślady. Można zmieniać kolory – w tym celu dobrze jest opłukać stopy w misce z wodą i „malować” od nowa. Zabawę można przeprowadzić robiąc odciski z dłoni. Powstanie piękny obraz – może barwny motyl, a może drzewo pełne kolorowych liści?