Spis treści

 


 
Kamykowe opowieści
 
Kolejna gra rozwija wyobraźnię i kreatywność.
Wystarczy niewielki woreczek i kilka kamyków z namalowanymi na nich wzorami.
Zabawa polega na losowaniu obrazka i opowiadaniu bajki.
Pierwsza osoba zaczyna bajkę wplatając w nią symbol, kolejna dopowiada dalszą część zgodnie z tym co wylosowała na kamyku.
Pomysły i zdjęcia poprane ze strony www.mamawdomu.pl  dzięki uprzejmości autorki blogu "Mama W Domu" p. Sylwii Błaszczak. Dziękujemy!
 

 


 
Kółko i krzyżyk
 
Kolejna gra, do której nie potrzeba wiele to „Kółko i krzyżyk”.
Wystarczy przecież zebrać kilka kamieni, nakrętek czy orzechów, pomalować je,
a na kartce narysować planszę -  tak jak na zdjęciu poniżej  i gra gotowa!
  
Pomysły i zdjęcia poprane ze strony www.mamawdomu.pl,
dzięki uprzejmości autorki blogu "Mama W Domu" p. Sylwii Błaszczak. Dziękujemy!
 
  

 
Gra w gumę
 
Do tej starej i ciągle aktualnej gry potrzebujemy gumę oraz co najmniej trzech graczy.
Obejrzyjcie filmik poniżej i zapoznajcie się z zasadami tej zabawy.
Uwaga!
To nie tylko dla dziewczyn!
Gra w gumę jest dla każdego.
Ćwiczy koordynację ruchową i koncentrację oraz buduje kondycję fizyczną.
 
 

 

7 pytań rzymskich

Potrzebne materiały:

- kartki

- coś do pisania dla każdego uczestnika.

  1. Zabawa polega na odpowiedzi na 7 pytań:

kto?, z kim?, kiedy?, gdzie?, co zrobili?, dlaczego?, co z tego wynikło?

  1. Pierwsza osoba pisze odpowiedź na pytanie „kto ? ”, następnie zagina kartkę, aby odpowiedź nie była widoczna, i podaje ją kolejnej osobie.

  2. Ta odpowiada na drugie pytanie, zagina kartkę i podaje dalej, aż do wyczerpania pytań.

  3. Na koniec głośno czytamy powstałe zdania.

Dobrej zabawy.

Na podstawie książki „Stare i nowe zabawy podwórkowe” Ewy Nogi i Anny Wasilak

 


 

Cienie na ścianie

Znacie zabawę w robienie cieni na ścianie, przy pomocy własnych dłoni?

Potrzebna jest lampka z biurka, dłonie i ściana.

Spróbujcie, tak jak na rysunku, spleść ręce i zobaczcie czy udało Wam się "rzucić" cień na ścianę.

Jakie wyszło zwierzę?  Krab? A może wiewiórka?  Udanej  zabawy!

Objaśnienie słów :

Rabbit  -  królik,  crab – krab, dog - pies, cock – kogut, Indian – Indianin, squirrel – wiewiórka,

Crocodile – krokodyl, pigeon – gołąb, bull – byk, moose – jeleń, Elephant – słoń, snail -ślimak. 

https://kobieceinspiracje.pl/szukaj/?q=Jak+rzuca%C4%87+cienie+na+%C5%9Bcianie%3F

  


 

Tangram

Czy słyszeliście kiedyś o tangramie? Jeśli nie, to wyjaśnię Wam, że to chińska łamigłówka znana od 3000 lat. W sumie to nic innego jak kwadrat pocięty w odpowiedni sposób na 7 innych figur.

Podaję linka do strony, gdzie krok po kroku pokazane jest, jak zrobić takie prace.  Powodzenia!

http://maluchwdomu.pl/2015/07/jak-zrobic-tangram.html

 

 


Kto co wylosował - łatwo zgadnąć 

Do zabawy należy przygotować kartki papieru, na których będą wypisane lub narysowane zwierzęta i ptaki, np. kot, pies, koń, baran, wróbel.

Zabawa polega na tym, że kartki należy rozłożyć na stole – czystą stroną do góry. Następnie kolejno losuje się kartki. Po wylosowaniu należy głosem, mimiką, ruchem pokazać pozostałym graczom o jakie zwierzę chodzi. Można też wymienić charakterystyczne cechy zwierząt, naturalnie bez podania nazwy zwierzęcia. Wygrywa ten, kto odgadnie, jakie to zwierzę lub ptak.

Miłej zabawy

Wychowawcy Świetlicy :

Danuta Surdyk, Joanna Kozłowska - Skoryna


Puzzle

Do wykonania własnych puzzli potrzebne będą:

  • stare kartki pocztowe lub życzenia okazjonalne, lub zdjęcia
  • klej, linijkę,
  • nożyczki,
  • koperty,

Sposób przygotowania:

  1. Wybrane zdjęcia lub kartki pocztowe --posklejać po dwie razem.

Ważne, aby rozmiary par były takie same. 

  1. Kiedy wyschną, położyć na stole i za pomocą linijki podzielić na kilka prostokątów.
  2. Następnie po narysowanych liniach pociąć na części.
  3. Dwie pocztówki lub zdjęcia, pocięte na części, włożyć do jednej koperty.
  4. Takich kopert z pocztówkami należy przygotować kilka.
  5. Zabawa polega na tym, że dziecko i dorosły losują pocztówki.
  6. Wyjmują z koperty pocięte części i starają się jak najszybciej ułożyć całość w pierwotny wzór.

Powodzenia

Wychowawcy Świetlicy :

Danuta Surdyk, Joanna Kozłowska - Skoryna


 Gra marynarska – miasta 

Zabawa polega na tym, żeby kolejno podawać nazwę kolejnego miasta.

Od ostatniej litery miasta podaj nowe miasto rozpoczynające się na tę samą literę.

Zabawę można przeprowadzić na próbę, np. Warszawa-Augustów, Wilno-Opole, Elbląg- Gdańsk, Kutno-Olsztyn itd.

Można też zamiast nazw miast podawać nazwy zwierząt, czy przedmiotów.

Powodzenia!


Pomidor

zabawa z uśmiechem 

  1. Prowadzący zabawę zadaje dzieciom różne pytania, na które muszą zawsze jednakowo odpowiadać „pomidor”, nie mogą się zaśmiać.
  2. Dziecku przy odpowiedzi nie wolno się śmiać, choćby pytania były bardzo śmieszne.
  3. Zabawę należy prowadzić bardzo żywo i wesoło.
  4. Kto zacznie się śmiać ten musi dać fant.
  5. Po zakończeniu zabawy dzieci, które dawały fanty muszą je odkupić np. wykonując jakieś zadanie, ustalone wcześniej z wszystkimi graczami.

 


Ciuciubabka

Dziecko, które jest ciuciubabką, stoi w środku koła z zawiązanymi oczami np. chustką. Pozostałe dzieci śpiewają znaną piosenkę, a ciuciubabka próbuje je złapać.

Pozostałe dzieci dotykając Ciuciubabkę muszą nią “kręcić” dookoła, powtarzając słowa:

"Ciuciubabko kręć się kręć…"

po wypowiedzeniu tych słów, gracze muszą uciekać, żeby Ciuciubabka ich nie złapała. Można oczywiście dotykać Ciuciubabkę, ale trzeba uważać, żeby nie zostać złapanym. Osoba, która zostanie złapana przez Ciuciubabkę, przejmuje jej rolę.

Sprawdź jak to wygląda klikając w link poniżej:

https://2godzinydlarodziny.pl/ciuciubabka/

 


 Poszukiwanie skarbów lub „ciepło, zimno”

  • Na dworze (lub w domu) w różnych miejscach (drzewa, krzaki, kamienie) schowaj jakiś przedmiot – coś słodkiego albo drobny prezent.

 

  • Powiedz: „Idź do przodu, stań, idź w stronę ławki, omiń ją, szukaj na dole....”.

 

  • Innym poleceniem może być podanie liczby kroków, jakie dziecko ma przejść.

 

  • Drugim sposobem tej samej zabawy jest podpowiadanie tylko dwoma słowami : ciepło ,

     

Opracowane na podstawie książki Ireny Zgrychowej i Michała Bukowskiego : „Chore dziecko chce się bawić”. Warszawa 1987r., Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.


Raz, dwa, trzy – Baba Jaga patrzy

Jedna osoba to Baba Jaga.

Stoi tyłem do pozostałych i woła: „Raz, dwa trzy, Baba Jaga patrzy”.

W tym czasie dzieci szybko biegną w jej stronę.

Na słowo „patrzy” Baba Jaga odwraca się.

Kto nie zdołał się zatrzymać w bezruchu,

 wraca na start, kto dotknie Baby Jagi, ten zajmuje jej miejsce.

 

Przeciąganki

Drużyny ustaw w rzędach naprzeciwko siebie.

Najsilniejsi z drużyn stoją na przodzie zespołów.

Pierwsi zawodnicy z przeciwnych drużyn chwytają się za ręce, pozostali stojący w rzędach obejmują w pasie kolegę stojącego z przodu.

Na sygnał drużyny zaczynają się przeciągać, a wygrywa ten, któremu uda się przeciągnąć przeciwników za wyznaczoną linię.

Zwycięża zespół, który więcej razy pokona przeciwnika.

W drugiej wersji tej zabawy można też użyć liny.

Zabawa w skojarzenia

Zacznij zabawę, mówiąc dowolne słowo, np. „słońce”.

Następnie dziecko mówi słowo kojarzące się z tym, co powiedziałeś, np. „gorąco”.

Potem ty szukasz skojarzenia do „gorąco”, np. „lato”.

I tak na zmianę.

Miłej zabawy

Opracowane na podstawie książki Ireny Zgrychowej i Michała Bukowskiego „Chore dziecko chce się bawić”. Warszawa 1987r., Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.


  1. Gra w bule

Gra w bule to znana Wam rozgrywka z naszej szkoły.

Większość z Was właśnie w szkole spotkało się z ta grą.

Kliknijcie w link poniżej i przypomnijcie sobie zasady tej gry.

Jeśli macie ją w domu lub macie jakiś inny dostęp do tej gry to zaproście kolegów

i koleżanki i zagrajcie razem.

       

https://youtu.be/Cj1BaQI-Y2w   

  1. Hula Hop

Na pewno każda dziewczynka ma w domu hula hop.

Kliknijcie w link poniżej i obejrzyjcie trzy techniki  kręcenia na biodrach Hula Hop.

Kółko to może posłużyć nam także do ćwiczeń, co pokazuje nam druki filmik.

Pozdrawiamy i miłej zabawy.

 

  1. https://www.youtube.com/watch?v=sUKBPAw4Nz4
  2. https://www.youtube.com/watch?v=T_NYct2lMpA 
  1. Kolory

Dziecko, które na początku poprowadzi zabawę, trzyma piłkę.

Pozostałe siadają w szeregu naprzeciw niego.

Prowadzący rzuca piłkę po kolei do każdego kolegi, wymieniając przy tym różne kolory. Dzieci łapią i odrzucają piłkę.

Nie można jej złapać, gdy rzucający piłkę powie „czarny!”.

Zmiana z prowadzącym następuje, gdy ktoś złapie piłkę, mimo że padło hasło „czarny!”.

  

Opracowane na podstawie książki Ireny Zgrychowej i Michała Bukowskiego „Chore dziecko chce się bawić”. Warszawa 1987r., Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne 

  1. Wzmacniające zabawy ruchowe

Gry i zabawy ruchowe w domu lub na świeżym powietrzu są zawsze dobrą metodą na aktywne spędzenie czasu wolnego. Kliknij w link poniżej i zobacz co proponuje trener.

https://www.youtube.com/watch?v=qDF1syL5VJA

 

  1. Jak zagwizdać trawą?

Czy w czasie zabaw w ogrodzie, na łące lub w lesie próbowaliście zagwizdać na trawie? Jeśli nie to kliknijcie link poniżej i zobaczcie jak to się robi, a potem sami spróbujcie. Powodzenia!

 

https://youtu.be/nhsXcjqCN_A