WYKAZ PODRĘCZNIKÓW  OBOWIAZUJĄCYCH W ROKU SZKOLNYM 2020/20201

                                                           

                                                                                                      EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA

                                                                                                                         KLASA 1

Lp.

 

            Przedmiot

                 Tytuł podręcznika

                Autor

     Wydawnictwo

 Numer dopuszczenia

1.

Edukacja

wczesnoszkolna

Ja i moja szkoła na nowo Kl.1cz.1,2

Nowi Tropiciele kl.1

Jolanta Faliszewska

A.Banasiak , E.Burakowska

Mac Edukacja

WSIP

845/1/2020/z1

2.

Język angielski

New English Adventure. Poziom 1

Quest

Viv Lambert

Jeanette Corbett

Pearson

Macmillan Education

819/1/2017

Religia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                        KLASA 2

 

Lp.

 

            Przedmiot

                 Tytuł podręcznika

                Autor

     Wydawnictwo

 Numer dopuszczenia

1.

Edukacja

wczesnoszkolna

Ja i moja szkoła na nowo Kl. 2

Jolanta Faliszewska

Mac Edukacja

845/5/2019

2.

Język angielski

New English Adventure. Poziom 2

Viv Lambert

Pearson

819/2/2018

Religia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                          KLASA 3

Lp.

 

            Przedmiot

                 Tytuł podręcznika

                Autor

     Wydawnictwo

 Numer dopuszczenia

1.

Edukacja

wczesnoszkolna

Ja i moja szkoła na nowo Kl.3 cz.1,2,3,4,5

Jolanta Faliszewska

Mac Edukacja

845/5/219

2.

Język angielski

New English Adventure. Poziom 3

Viv Lambert

Pearson

819/3/2019

Religia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                            SZKOŁA PODSTAWOWA

                                                                                                                    KLASA    4

                 

Lp.

    Przedmiot

                 Tytuł podręcznika

                  Autor

   Wydawnictwo

Numer dopuszczenia

1.

Język polski

Język polski cz.1,2

Jutro pójdę w świat

Piotr Zbróg

 

Mac Edukacja

WSIP

868/1/2017

 

2.

Język angielski

Brainy

Nick Beare

Macmillan Education

831/1/2017

3.

Matematyka

Matematyka a przyroda

Witold Szwajkowski

Oficyna MM

--------------------

4.

Historia

Historia

Szymon Ciechanowski

Mac Edukacja

891/2/2018

5.

Przyroda

Tajemnice Przyrody

M. Marko-Worłowska

Nowa Era

863/2019/z1

6.

Informatyka

Lubię to!

Michał Kęska

Nowa Era

847/1/2020/z1

7.

Muzyka

Muzyka

Teresa Wójcik

Mac Edukacja

909/1/2017

8.

Plastyka

Plastyka

W. Sygut M. Kwiecień

Mac Edukacja

898/2/2018

9.

Technika

Technika- Linia 2

Wojciech Sykut

Operon

917/1/2017

10.

Religia

Jestem chrześcijaninem

 

 

 

11.

 

 

 

 

 

                                                                                                                                KLASA 5

Lp.

 

Przedmiot

              Tytuł podręcznika

                 Autor

Wydawnictwo

Numer dopuszczenia

1.

Język polski

    Język polski cz.1,2

Jutro pójdę w świat

Piotr Zbróg

H. Dobrowolska U. Dobrowolska

Mac Edukacja

WSIP

868/2/2018

2.

Język angielski

Evolution Plus

Nick Beare

Mc Millan

856/2/2018

3.

Matematyka

Matematyka z kluczem cz.1,2

Marcin Braun

Nowa Era

875/2/2018

4.

Historia

Historia

Szymon Ciechanowski

Mac Edukacja

 

5.

Biologia

Puls Życia

Marian Sęktas

Nowa Era

844/3/2020/z1

6.

Geografia

Planeta Nowa

Roman Malarz

Nowa Era

906/3/2019/z1

7.

Informatyka

Lubię to!

Karta rowerowa. Bądź bezpieczny na drodze

Michał Kęska

 

B. Bogacka-Osińska

Nowa Era

 

WSIP

805/1/2017

8.

Technika

Technika

Małgorzata Czuj

Mac Edukacja

897/2/2018

9.

Muzyka

Muzyka

Teresa Wójcik

Mac Edukacja

897/1/2017

10.

Plastyka

Plastyka

Wojciech Sykut

Mac Edukacja

 

11.

Religia

Bóg szuka człowieka cz.2 i cz.2

 

 

 

12.

 

 

 

 

 

13.

 

 

 

 

 

14.

 

 

 

 

 

15.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                             KLASA 6

Lp.

 

Przedmiot

              Tytuł podręcznika

                 Autor

Wydawnictwo

Numer dopuszczenia

1.

Język polski

    Język polski cz.1,2

Jutro pójdę w świat

 

Hanna Dobrowolska

Mac Edukacja

WSIP

868/3/2019

2.

Język angielski

Junior Explorer

Jennifer Heath

Nowa Era

837/3/2019

 

3.

 

Matematyka

 

Matematyka z plusem

 

Małgorzata Dobrowolska

 

Nowa Era

780/3/2019

4.

Historia

Historia

Wczoraj i dziś

 

Bogumiła Olszewska

Mac Edukacja

Nowa Era

877/3/2019

5.

Biologia

Puls Życia

Joanna Stawarz

Nowa Era

844/2/2019

6.

Geografia

Planeta Nowa

Roman Malarz

Nowa Era

906/2/2019

7.

Informatyka

Lubię to!

Michał Kęska

Nowa Era

847/3/2018

8.

Technika

Technika

Małgorzata Czuj

Mac Edukacja

909/3/2019

9.

Muzyka

Muzyka

Teresa Wójcik

Mac Edukacja

909/3/2019

10.

Plastyka

Plastyka

Wojciech Sykut

Mac Edukacja

898/3/2019

11.

Religia

Wierzę w Kościół

Opracowanie zbiorowe

Święty Wojciech Dom Medialny

AZ-23-01/10-PO-2/13

12.

 

 

 

 

 

13.

 

 

 

 

 

14.

 

 

 

 

 

15.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                         KLASA 7

Lp.

 

Przedmiot

              Tytuł podręcznika

                 Autor

Wydawnictwo

Numer dopuszczenia

1.

Język polski

Język polski  Cz.1, 2

Nowe słowa na start

Piotr Zbróg

J.Kościerzyńska

Mac Edukacja

Nowa Era

911/4/2020

907/3/2019

2.

Język angielski

New Smart Time cz.1

Virginia Evans

Express Publishing

860/5/2017

3.

Matematyka

Matematyka z kluczem cz.1,2

 

Marcin Braun

 

Nowa Era

 

4.

Historia

Wczoraj i dziś

Jarosław  Kłaczkowski

Nowa Era

877/4/2020/z1

5.

Biologia

Puls Życia

Małgorzata Jefimow

Nowa Era

844/3/2020/z1

6.

Geografia

Planeta Nowa

Roman Malarz

Nowa Era

906/3/2019/z1

7.

Informatyka

Lubię to!

Grażyna Koba

Nowa Era

847/4/2017

8.

Muzyka

Muzyka

Teresa Wójcik

Mac Edukacja

909/4/2020/z1

9.

Plastyka

Plastyka

Wojciech Sykut

Mac Edukacja

898/4/2020/21

10.

Religia

Spotkanie ze słowem

Ks. Jan Szpet

Wydawnictwo Święty Wojciech

AZ-3-01/10

11.

Chemia

Ciekawa Chemia

Hanna Gulińska

WSIP

820/1/2017

 

 

 

 

 

                                                                                                          KLASA 8

Lp.

 

Przedmiot

              Tytuł podręcznika

                 Autor

Wydawnictwo

Numer dopuszczenia

1.

Język polski

 Nowe słowa na start

Teraz egzamin ósmoklasisty – Arkusze

Repetytorium

 

 

J. Kościerzyńska

Julia Grzechowska

Julia Grzechowska

Nowa Era

Nowa Era

Nowa Era

907/4/2020

 

 

2.

Język angielski

New Smart Time cz.1

Teraz egzamin ósmoklasisty – Arkusze

Repetytorium

Virginia Evans

Małgorzata Konopczyńska

Małgorzata Konopczyńska

Express Publishing

Nowa Era

Nowa Era

860/5/2017

 

 

3.

Matematyka

Matematyka cz.1,2

Matematyka z plusem

Teraz egzamin ósmoklasisty - Arkusze

 

Małgorzata Dobrowolska

Jerzy Janowicz

Mac Edukacja

GWO

Nowa Era

 

780/5/2018

4.

Historia

Wczoraj i dziś

Jarosław Kłaczkowski

Nowa Era

877/5/2021/z1

5.

Biologia

Puls Życia

Małgorzata Jefimow

Nowa Era

844/2/2019

6.

Geografia

Planeta Nowa

Roman Malarz

Nowa Era

906/4/2021

7.

Informatyka

Lubię to!

Grażyna Koba

Nowa Era

847/5/2018

8.

Muzyka

Muzyka

Teresa Wójcik

Mac Edukacja

 

 

9.

Chemia

Ciekawa Chemia

Hanna Gulińska

WSIP

820/2/2018

10.

Religia

Droga do dojrzałej wiary

Piotr Pierzchała

Wydawnictwo Katechetyczne

Az-51-01/18-PO-5/20

                                                                                                                                                                     

                                                                         WYKAZ PODRĘCZNIKÓW DLA UCZNIOW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ  UMIARKOWANĄ

 

                                                                                                      KLASY EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ

      Tytuł podręcznika/ mat.

             edukacyjnego

                    Autor

             Wydawnictwo

Co dzień naprzód Oto My

Dawidowicz Maria, Kozak Katarzyna

Harmonia

Funkcjonowanie osobiste i społeczne

Agnieszka Borowska- Kociemba

Harmonia

Ja i mój świat 2. Etap wyrazu. Piosenki i zabawy.

Etap obrazka. Zadania domowe.

Harmonia

Harmonia

Rozwijanie komunikacji . Karty pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem oraz problemami w komunikowaniu się

Jacek Stojanowski

Harmonia

Matematyka cz.1, cz.2, cz.3

Agnieszka Borowska- Kociemba

Harmonia

Funkcjonowanie społeczne. Karty pracy : Wiosna, Lato, Jesień, Zima

Agnieszka Borowska- Kociemba , Małgorzata Krukowska

 

Zajęcia rewalidacyjne. Orientacja przestrzenna- poziom 1

Harmonia

Harmonia

Pewny start. Percepca słuchowa- poziom 1

 

 

Ja i mój świat 1. Cz.1 Etap obrazka Karty pracy. Zadania domowe.

Harmonia

Harmonia

Odgłosy przyrody

Harmonia

Harmonia

Uczę się czytać, pisać i liczyć Cz. 1 cz.2

Renata Naprawa, Alicja Tanajewska

Harmonia

Uczę się rozumieć innych. Patrzenie i wskazywanie

Beata Blok

Harmonia

Ćwiczenia kształtujące percepcje wzrokową

Magdalena Hinz

Harmonia

Co mnie otacza- Karty pracy

 

 

Co się za chwile może stać?

Amanda Hopkins

 

Pewny start. Cztery pory roku . Umiem to zrobić. Zabawy matematyczne. Dzisiaj w szkole.

 

 

Prace domowe dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poziom 1, Poziom 2

Olga Kłodnicka

Harmonia

Trening przed 1 kasą. Karty do ćwiczeń grafomotorycznych

Olga Kłodnicka

Harmonia

Ćwiczenia kształtujące umiejętności społeczne- Co mógłbyś odpowiedzieć?

 

 

Co się przed chwilą mogło stać? Ćwiczenia rozwijające myślenie przyczynowo skutkowe.

Amanda Hopkins

Harmonia

Co się za chwilę może stać?

Amanda Hopkins

Harmonia

Czy tu czy tam - czytam

 

 

Klaśnij tupnij Raz i dwa.

Małgorzata Barańska

Harmonia

Nasze piosenki

Elżbieta  Śnieżkowska - Bielak

Harmonia

Pewny start. Mój dobry rok. Dom rodzina świat. Dobieranki.

 

 

Pewny start. Mój dobry rok Owoce, warzywa, zwierzęta. Dobieranki

 

 

Piosenki-bąbelki

Tomasz Klaman

Harmonia

Piosenki- cukierki

Tomasz Klaman

Harmonia

Połącz w pary.

Harmonia

Harmonia

Prace domowe dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poziom 1, 2

Olga Kłodnicka

Harmonia

Terapia ręki od A do Z

 

 

Tymon i emocje. Historyjki społeczne.

Magdalena Gut - Orłowska

Harmonia

ABC 1 Rozpoznawanie i rozróżnianie lite A-L

Dorota Pyrgies

Epideixis

ABC 2 Rozpoznawanie i rozróżnianie liter Ł-Z

Dorota Pyrgies

Epideixis

Co je łączy? Szkoła logicznego myślenia

Opracowanie zbiorowe

Harmonia

Zabawy twórcze

Opracowanie zbiorowe

Harmonia

Ja w bezpiecznym świecie

Pliwka Aneta

PWN

Percepcja wzrokowa  Poziom 1

Grażyna Walczak Diana Aksamit

PWN

Plansza „Alfabet”

Opracowanie zbiorowe

Harmonia

Czym oni się zajmują?

Amanda Hopkins

Harmonia

Dzień dobry moje kłopoty!

Renata Malek

Harmonia

Elementarz rozwijający komunikację

Małgorzata Podleśna

Harmonia

Jesień . Bardzo proste czytanki dla dzieci

Opracowanie zbiorowe

Harmonia

Każdego dnia mówię więcej. Wiosna.

Olga Kłodnikca

Harmonia

Korale matematyczne 100

Epideixis

Epideixis

Mój rok

Agnieszka Borowska-Kociemba, Małgorzata Krukowska

Harmonia

Plastyka. Obrazy konturowe

Agnieszka Borowska –Kociemba

Małgorzata Krukowska

Harmonia

Rozwijanie komunikacji- karty pracy

Jacek Stojanowski

Harmonia

Uczę się rozumieć innych- historyjki mantalistyczne

Beata Blok, Zofia Brzeska

Harmonia

Wskazuję, nazywam, rozumiem- cz.2

Anna Chojnacka , Joanna Kuźniarska

Harmonia

Gdzie mieszka, co lubi?

Arson

Arson

Sekwencje- zestaw dydaktyczny

Agnieszka Bala

WIR

W świecie emocji i uczuć. Wierszyki i ćwiczenia.

Opracowanie zbiorowe

Harmonia

 

                                                                                                                  KLASA 4-5

Co dzień naprzód Oto My

Maria Dawidowicz, Katarzyna Kozak

Harmonia

Co dzień naprzód Oto świat

Maria Dawidowicz, Katarzyna Kozak

Harmonia

Czego tu brakuje

Alexander

Alexander

Dni tygodnia, pory roku i miesiące

Marta Bogdanowicz, Małgorzata Różyńska

Harmonia

Dzieciaki czy znacie ptaki

Opracowanie zbiorowe

Harmonia

Dźwięki naszego otoczenia

Opracowanie zbiorowe

Harmonia

Elementarz matematyczny

Iwona Wąsik

Harmonia

Funkcjonowanie osobiste i społeczne.

 Karty pracy

Agnieszka Borowska- Kociemba

Małgorzata Krukowska

Harmonia

Historyjki słuchowe i dźwięki

Katarzyna Szłapa, Iwona Tomasik

Harmonia

Ja i mój świat 2. Etap wyrazu

Opracowanie zbiorowe

Harmonia

Ja i mój świat. Etap obrazka.

Piosenki, prezentacje

 i zabawy dla uczniów z autyzmem

 i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Opracowanie zbiorowe

Harmonia

Karty pracy : Wiosna, Lato, Jesień, Zima

Agnieszka Borowska-Kociemba

Małgorzata Krukowska

Harmonia

Kolorowy kalendarz.

Karty edukacyjne do nauki kalendarza

Olga Pawlik

Harmonia

Lubię czytać ze zrozumieniem

Małgorzata Barańska

Harmonia

Odgłosy przyrody

Opracowanie zbiorowe

Harmonia

Odżywianie- ćwiczenia rozwijające

umiejętność słuchania,

mówienia i myślenia

Joanna Bladowska Aleksandra Szakiewicz

Harmonia

Paluszkowa tabliczka mnożenia

Rościsław Andrzejczak

Harmonia

Pewny start. Odkrywam świat.

 Moja książka. Poziom B

Bożenia Kowalska Anna Krasnodębska

PWN

Pewny start. Pory roku – Ubrania. Plansze magnetyczne

Opracowanie zbiorowe

PWN

Pewny start. Świat w obrazkach

Opracowanie zbiorowe

PWN

Pewny start. Świat wokół mnie.

 Oglądam się, potrafię. Karty demonstracyjne.

Opracowanie zbiorowe

PWN

Funkcjonowanie społeczne. Zajęcia rewalidacyjne. Poziom 1

Agnieszka Borowska – Kociemba Małgorzata Krukowska

Harmonia

Orientacja przestrzenna. Poziom 1,2

Opracowanie zbiorowe

Raabe

Wokół pór roku. Karty demonstracyjne i materiały interaktywne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Pouch Monika, Szczęsna Dorota

PWN

Piosenki dla ciekawych świata

Małgorzata Barańska, Stefan Gąsieniec

Harmonia

Pisanki  czytanki

Opracowanie zbiorowe

Harmonia

Poznajemy zawody i miejsca pracy

Joanna Bladowska Aleksandra Szakiewicz

Harmonia

Rozwijanie komunikacji- karty pracy

Jacek Stojanowski

Harmonia

Śladami pór roku- Karty pracy: Wiosna, Lato Jesień i Zima

Alicja Tanajewska Renata Naprawa

Harmonia

Terapeutyczne wierszyki dźwiękonaśladowcze

Elżbieta Szwajkowska

Witold Szwajkowski

Harmonia

Znajomy –Nieznajomy Karty pracy dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Justyna Janosz

Małgorzata Kurowska

Harmonia

ABC liczenia. Wierszyki matematyczne

Anna Łada-Grodzicka

Harmonia

Akademia pomysłów.  Uczeń z autyzmem

Paulina Zawadzka

PWN

Co je łączy? Szkoła logicznego myślenia

Opracowanie zbiorowe

Harmonia

Co jest nie tak?

Amanda Hopkins

Harmonia

Co oni czują? Rozwijanie emocji

Amanda Hopkins

Harmonia

Co się za chwilę może stać?

Amanda Hopkins

Harmonia

Co słychać? Książka z płytą CD

Arkadiusz- Maćkowiak

Harmonia

Kuku sylabowe

Opracowanie Zbiorowe

Harmonia

Jaka to litera?

Opracowanie zbiorowe

Harmonia

Mistrz  Getriko

Jan Amos Jelinek

Epideixis

Moje układanki 2

Elżbieta Ławczys  Agnieszka Fabisiak - Majcher

WIR

Poznać i zrozumieć uczucia. Poradnik pozytywny- Jak sobie radzić z uczuciami?

Izabela Fornalik  Katarzyna Pachniewska

PWN

Układanka dla najmłodszych wśród zwierząt

Opracowanie zbiorowe

Epideixis

Zdobywam świat. Moja pierwsza czytanka cz.1 etap zdania

Justyna Hadryś

Mac Edukacja

Zdobywam świat. Moja pierwsza czytanka. Czytanki metodą sylabową cz.2– etap  tekstu

Joanna Hadryś

Mac Edukacja

Zdobywam świat – moje emocje

Opracowanie zbiorowe

Mac Edukacja

Zdobywam świat. Zbiór zadań z matematyki. Poziom A

Justyna Hadryś

Mac Edukacja

Zestaw dydaktyczny. Czyja głowa? Czyj ogon

Opracowanie zbiorowe

Arson

Zestaw edukacyjny. Moje sylabki. Nauka pisania

Agnieszka Suder

WIR

Kubik- gra logiczna

Jan Amos Jelinek

Epideixis

 

                                                                                                                  KLASA 6

 

3,2,1,0…… START – Czytanie treningowe

Barbara Zakrzewska

Harmonia

Bawię się, uczę i śpiewam

Arkadiusz Maćkowiak

Harmonia

Czy tu, czy tam – czytam!

Małgorzata Barańska

Harmonia

Czytanki ze zrozumieniem

Magdalena Hinz

Harmonia

Ćwiczenia językowe. Propozycje zadań dla dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej

Marta Wiśniewska

Harmonia

Kaligrafia malejąco- Ćwiczenia w pisaniu

Opracowanie zbiorowe

Harmonia

Kolorowanki ortograficzne i inne ćwiczenia dla dzieci

Magdalena Hinz

Harmonia

Małymi kroczkami – ćwiczenia do zajęć wyrównawczych klasa 3

Aneta Łuczyńska

WiR

Śpiewnik dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną+CD

Olga Joniec

Harmonia

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Karty pracy Część 1 dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Agnieszka Borowska- Kociemba

Harmonia

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne Cz.2

Agnieszka Borowska- Kociemba

Harmonia

                                                                                                                           KLASA 7

1001 szlaczków na różne tematy

Agata Maciągowska

Harmonia

Co mógłbyś odpowiedzieć. Ćwiczenia kształtujące umiejętności społeczne

Amanda Hopkins

Harmonia

Historyjki słuchowe i dźwięki + CD materiał ilustracyjno-dźwiękowy do usprawniania percepcji i pamięci słuchowej dla dzieci i młodzieży

Katarzyna Tomasik Iwona Szłapa

Harmonia

Ja i mój świat Etap obrazka Zadania domowe

Opracowanie zbiorowe

Harmonia

Kropka w kropkę. Ćwiczenia grafomotoryczne

Katarzyna Chrąściel

Harmonia

Logosmyk. Opowiastki logopedyczne z ćwiczeniami

Anna Smoleń

Harmonia

Mój rok cz.3, cz.4 Karty pracy

Agnieszka Borowska -Kociemba

Harmonia

Pewny start Cztery pory roku BOX

Opracowanie zbiorowe

Harmonia

Pewny start. Dzisiaj w szkole. Uczymy się Karty pracy

Aneta Pliwka

PWN

Pewny start. Dzisiaj w szkole. Układam, opowiadam. Historyjki obrazkowe

Aneta Pliwka

PWN

Pewny start. Dzisiaj w szkole. Zeszyt plastyczno- grafomotoryczny. Karty zadaniowe.

Aneta Pliwka

PWN

Mój dobry rok. Zeszyt plastyczny. Karty zadaniowe

Opracowane zbiorowe

PWN

Mój dobry rok. Zeszyt techniczny. Karty zadaniowe

Opracowanie zbiorowe

PWN

O dorosłości. Aktywni społecznie. Karty pracy

Lidia Klaro-Celej

PWN

O dorosłości. Lubię gotować. Książka kucharska

Lidia Klaro -Celej

PWN

O dorosłości. Tacy sami, ale inni. Karty pracy

Lidia klaro-Celej

PWN

Poznać i zrozumieć uczucia. Nasz wewnętrzny świat. Karty pracy

Izabela Fornalik

PWN

Zajęcia rewalidacyjne. Orientacja przestrzenna. Poziom 1,2.

Marta Pągowska

PWN

Śladami por roku. Wiosna, Lato, Jesień, Zima.

Renata Naprawa Alicja Tanajewska

Harmonia

ABC liczenia – wierszyki matematyczne

Anna Łada Grodzicka

Harmonia

Akademia ozdabiania- zrób to sam

Jolanta Kusz

Martel

Akademia prezentów -  zrób to sam

Jolanta Kusz

Martel

Dzień dobry, moje emocje!

Renata Malek

Harmonia

Dzień dobry, moje kłopoty!

Renata Malek

Harmonia

Emocje – bardzo proste czytanki

Opracowanie zbiorowe

Harmonia

Funkcjonowanie osobiste i społeczne - BOX

Agnieszka Borowska- Kociemba

Harmonia

Ja i przyroda – materiały edukacyjne

Opracowanie zbiorowe

Harmonia

Ja w świecie techniki i technologii informacyjnej

Opracowanie zbiorowe

Harmonia

KROGULEC -  układanka magnetyczna dot. Elementów twarzy

Opracowanie zbiorowe

Dalej razem

Mandale na święta i uroczystości

Opracowanie zbiorowe

WiR

MoMo- Gra logiczna

Jan Amos Jelinek

Epideixis

Muzyka relaksacyjna. Rajskie ogrody CD

Lech Kowalski

MTJ

Piramida matematyczna M2 – tabliczka mnożenia

Opracowanie zbiorowe

Epideixis

Piramida matematyczna M4 – dodawanie i odejmowanie do 100

Opracowanie zbiorowe

Epideixis

Pracuję z kartami przez cały rok

Agnieszka Borowska -Kociemba

Harmonia

Segregacja odpadów. Materiały edukacyjne

Opracowanie zbiorowe

Harmonia

Studnia Jakuba

Epideixis

Epideixis

Zestaw dydaktyczny Ten, Ta , To

Opracowanie zbiorowe

Arson

Żuraw- gra: pokaż, narysuj, powiedz

Marzena Ganczar

Dalej razem

Myślę i mówię – zeszyt 2 Duzy , mały przeciwieństwa

Bożena Senkowska

Wydawnictwo edukacyjne

Na moje oko i ucho

Małgorzata Podleśna

Harmonia

Opowiadania do słuchania

Małgorzata Nowak

WiR

Prace domowe dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi- poziom 1, poziom 2

Olga Kłodnicka

Harmonia

Spójrz uważnie cz.1

Katrzyna Szłapa

Harmonia

Superoko – ćwiczenia usprawniające pamięć wzrokową, koordynację ruchowo-wzrokową i orientację przestrzenną

Katarzyna Szłapa

Harmonia

Szczypiąca szczypawka- gry logopedyczne różnicujące wymowę głosek syczących, ciszących i szumiących

Katarzyna Szłapa  Iwona Tomasik

Harmonia

Szumy, ciszki i syki – gra logopedyczna

Katarzyna Szłapa

Iwona Tomasik

Zdania obrazkowo-wyrazowe. Materiał do terapii głosek Ż, sz, ż, cz, dż

Małgorzata Kobus

Harmonia

Elementarz odkrywców klasa 1 cz.1,2,3,4 (podręcznik zintegrowany)

Krystyna Bielenica, Ewa Hryszkiewicz

Nowa Era

Elementarz odkrywców klasa 2 cz.1,2,3,4 (podręcznik zintegrowany)

Krystyna Bielenica, Barbara stepień

Nowa Era

Codziennik  szkolny – moi przyjaciele

Opracowanie zbiorowe

PWN

Mój dobry rok- czytam, piszę, rysuję

Aneta Pliwka

PWN

Mój dobry rok – moja zima – karty pracy

Aneta Pliwka

PWN

Pewny start. Wokół pór roku

Dorota Szczęsna

PWN

Wokół pór roku – układam, opowiadam – historyjki obrazkowe

Dorota Szczęsna

PWN

Mini Pus. Liczę w pamięci 3

Dorota Cudnik

Epideixis

PUS – matematyka  na wesoło 2

Małgorzata Chromiak

Epideixis

Bardzo proste czytanki - EMOCJE

Opracowanie zbiorowe

Harmonia

Bardzo proste czytanki - WIEŚ

Opracowanie zbiorowe

Harmonia

Bardzo proste czytanki - WIOSNA

Opracowanie zbiorowe

Harmonia

Bardzo proste czytanki -ZIMA

Opracowanie Zbiorowe

Harmonia

Czytanki ze zrozumieniem

Magdalena Hinz

Harmonia

Czytanki. Materiały do nauki czytania

Magdalena Hinz

Harmonia

Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10

Kazimierz Słupek

Harmonia

Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100

Kazimierz Słupek

Harmonia

Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20

Kazimierz Słupek

Harmonia

Jaka to pora roku ?

Magdalena Hinz

Harmonia

Kartka z kalendarza

Małgorzata Szewczyk

Harmonia

Kolorowy kalendarz

Olga Pawlik

Harmonia

Mnożenie i dzielenie

Kazimierz słupek

Harmonia

To nie jest trudne! Ćwiczenia rewalidacyjne

Aleksandra Sadowska - Krajewska

Harmonia

Zagadki o przyrodzie

Arkadiusz Maćkowiak

Harmonia

Zagadki o zwierzętach

Jerzy Sabat

Harmonia

Czytanki metodą sylabową

Magdalena Hinz

Harmonia

Chcę wiedzieć – czytanie ze zrozumieniem

Małgorzata Chromiak

Epideixis

 

 

                                                                                                                      KLASA 8

Co dzień naprzód Oto ja –Karty pracy dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Katarzyna Kozak Maria Dawidowicz

Harmonia

Ja i mój świat 3 Etap zdania. Piosenki i zabawy z CD, Podręcznik cz.1, 2, Prezentacje

Opracowanie zbiorowe

Harmonia

Pewny start 4 pory roku BOX

Opracowanie zbiorowe

PWN

Pewny start 4 pory roku Plansze demonstracyjne i materiały interaktywne.

Opracowanie zbiorowe

PWN

Pewny start. Poznaję litery. Karty do nauki czytania

Opracowanie zbiorowe

PWN

Pewny start. Instrukcje zachowań. Bezpieczeństwo na drodze.

Diana Aksamit

PWN

Pewny start. Instrukcje zachowań. Choroba.

Diana Aksamit

PWN

Pewny start. Instrukcje zachowań. Czas wolny

Diana Aksamit

PWN

Pewny start. Instrukcje zachowań. Dobre maniery.

Diana Aksamit

PWN

Instrukcje zachowań. Higiena.

Diana Aksamit

PWN

Instrukcje zachowań. Jedzenie.

Diana Aksamit

PWN

Instrukcje zachowań. Kawiarnia.

Diana Aksamit

PWN

Instrukcje zachowań . Kino.

Diana Aksamit

PWN

Instrukcje zachowań. Ubranie.

Diana Aksamit

PWN

Plansza edukacyjna. Pogoda.

Aneta Pliwka

PWN

Zajęcia rewaidacyjne. Poziom 2. Orientacja przestrzenna

Elżbieta Zgondek Lidia Kołodziej

PWN

Zajęcia rewalidacyjne. Poziom 2. Percepcja wzrokowa

Grażyna Walczak

PWN

Zamek strachów – Pszczółki Śpioszki

Opracowanie zbiorowe

Komlogo

Akademia pomysłów. Uczeń z autyzmem. Cz. 1,2,3,4

Opracowanie zbiorowe

PWN

Akademia pomysłów. Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Cz. 1,2,3,4

Opracowanie zbiorowe

PWN

Akademia pomysłów. Zajęcia wyrównawcze.

Opracowanie zbiorowe

PWN

Kategoryzacja.

Agnieszka Fabisiak - Majcher

WiR

Myślenie przyczynowo- skutkowe.

Marta Korendo

WiR

Opowiadania do słuchania. Ćwiczenia percepcji słuchowej dla dzieci.

Małgorzata Nowak

WiR

Plansza edukacyjna. Sylabowa zagroda.

Opracowanie zbiorowe

WiR

Plansza edukacyjna. Sylabowe miasteczko.

Opracowanie zbiorowe

WiR

Plansza edukacyjne. Sylabowe przedszkole.

Opracowanie zbiorowe

WiR

Plansza edukacyjna. Sylabowy park.

Opracowanie zbiorowe

WiR

 

                                                                               KLASY PRZYSPOSABIAJĄCE DO PRACY

 

1001 szlaczków na różne tematy

Agata Maciągowska

Harmonia

201 łamigłowek i zadań logicznych dla dzieci

Katarzyna Michalec

Harmonia

Ćwicz spostrzegawczość 1

Opracowanie zbiorowe

Harmonia

Ćwiczenia wzrokowe - uczenie metodą kopiowania wzoru

Agnieszka Mazurek

Harmonia

Dekoracje świąteczne – zrobisz to sam

Joanna Tołłoczko

AWM

Dyktanda graficzne

Zofia Handzel

Harmonia

Grafomazaki – twórcze zabawy grafomotoryczne

Katarzyna Chrąściel

harmonia

Jestem dorosły – będę tak żyć

Marcelina Surowiecka

Harmonia

Kodowanki na 4 pory roku

Agnieszka Kozak

Harmonia

Kolorowe dyktanda graficzne

Iwona Wąsik

Harmonia

Muzyka relaksacyjna – bezkresne oceany CD

Lech Kowalski

MTJ

Myślę i mówię – zeszyt 10

Bożena Senkowska

Wydawnictwo Edukacyjne

Narysuj emocje – ćwiczenia w rozpoznawaniu i nazywaniu stanów emocjonalnych

Magdalena Hinz

Harmonia

Origami – zabawa dla każdego

Margaret Sicklen

AWM

Aktywni –zawodowo – Ogrodnictwo – karty pracy 2

Joanna Hryń

PWN

Aktywni zawodowo – Prace biurowe – k. pracy 1

Joanna Hryń

PWN

Aktywni zawodowo – Prace biurowe – k. pracy 2

Joanna Hryń

PWN

Aktywni zawodowo – Pracuję w biurze – materiał edukacyjny

Joanna Hryń

PWN

Poznajemy zawody i miejsca pracy

Lidia Klaro - Celej

PWN

Prezenty- Zrobisz to sam

Joanna Tołłoczko

AWM

Uczę się z kartami pracy cz.3

Agnieszka Borowska- Kociemba

Harmonia

Uczę się z kartami pracy cz.4

Agnieszka Borowska - Kociemba

Harmonia

Uczę się z kartami pracy – podręcznik

Agnieszka Borowska - Kociemba

Harmonia

Jestem dorosły- będę tak żyć

Marcelina Surowiecka

Harmonia

Mandale na święta i uroczystości

Opracowanie zbiorowe

WiR

Mandale przyrodnicze

Monika Kraszewska

WiR

Mandale- Rok szkolny

Opracowane zbiorowe

WiR

Aktywni zawodowo – ABC rękodzieła

Joanna Hryń

PWN

O dorosłości- Lubię gotować

Lidia Klaro-Celej

PWN

Szablony – Owoce  warzywa liście

Monika Kraszewska

WiR

Dzień dobry, moje emocje!

Renata Malek

Harmonia

Ja i moje otoczenie cz.4

Agnieszka Borowska- Kociemba

Harmonia

Posłuchaj, pokaż, odpowiedz 2

Anna Tońska -Szyfelbein

Harmonia

Prace domowe dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Poziom 2

Olga Kłodnicka

Harmonia

Pracuje z kartami przez cały rok 1, 2, 3, 4

Agnieszka Borowska- Kociemba

Harmonia

Zagadki o współczesnych Polakach

Arkadiusz Maćkowiak

Harmonia

Aktywni zawodowo – ogrodnictwo 1, 2

Joaana Hryń

Harmonia

O dorosłości – tacy sami, ale inni - pakiet

Lidia Klaro- Celej

PWN

Zajęcia rewalidacyjne- funkcjonowanie społeczne 1

Iwona Konieczna

PWN

101 łamigłówek i zadań logicznych dla dzieci

Katarzyna Michalec

Harmonia

Co mógłbyś odpowiedzieć? Ćwiczenia kształtujące umiejętno ści społeczne

Amanda Hopkins

Harmonia

Ćwiczenia językowe cz.2 Propozycje zadań dla dzieci i dorosłych z zaburzeniami komunikacji

Marta Wiśniewska

Harmonia

Ćwiczenia operacji myślowych cz.1,2

Mariola Czarnkowska

WiR

Funkcjonowanie osobiste i społeczne BOX

Agnieszka -Borowska Kociemba

WiR

Główka pracuje – ćwiczenia stymulujące funkcje językowe u osób dorosłych

Aleksandra Sadowska -Krajewska

Harmonia

Historyjki logopedyczne z ćwiczeniami artykulacyjnymi

Maciej Kloc

Harmonia

Kodowanki na 4 pory roku

Agnieszka Kozak

Harmonia

O dorosłości – Co mogę robić?

Lidia Klaro -Celej

PWN

Plansza zawody

Opracowanie zbiorowe

Harmonia

Ja i mój świat 2 Etap wyrazu – k. pracy

Opracowanie zbiorowe

Harmonia

Mój dobry rok. Matematyka- k. pracy

Opracowanie zbiorowe

PWN

Piszę litery

Opracowanie zbiorowe

Harmonia

Superoko: Litery i cyfry

Katarzyna Szłapa

Harmonia

3-elementowe historyjki obrazkowe

Opracowanie zbiorowe

Harmonia

4-elementowe historyjki obrazkowe

Opracowanie zbiorowe

Harmonia

6- elementowe historyjki obrazkowe

Opracowanie zbiorowe

Harmonia

Barwy świata – rymowanki i zabawy wspomagające naukę kolorów

Marta Baj

Harmonia

Europa – ojczyzna naszych ojczyzn

Arkadiusz Maćkowiak

Harmonia

Jestem dorosły – będę tak żyć

Marcelina Surowiecka

Harmonia

Moi bohaterowie , Moje bohaterki – zestawy edukacyjne

Justyna Hadryś

Mac Edukacja

MÓWIKarteczki 1

Opracowanie zbiorowe

Mówik

Instrukcje zachowań. Bezpieczeństwo w Internecie

Diana Aksamit

PWN

Instrukcje zachowań- Czas wolny

Diana Aksamit

PWN

Instrukcje zachowań - Higiena

Diana Aksamit

PWN

Mój dobry rok. Kolorowe miesiące - Kalendarz

Opracowanie zbiorowe

PWN

Mój dobry rok –Układam, opowiadam

Opracowanie zbiorowe

PWN

Wiem jak to zrobić – zestaw 1,2

Tatiana Lewicka

WiR

Z pieniędzmi za pan brat. Edukacja Ekonomiczna

Opracowanie zbiorowe

Wydawnictwo Diecezjalne

Zagadki o współczesnych Polakach

Arkadiusz Maćkowiak

Harmonia

Zestaw dydaktyczny. Układanki z figur geometrycznych

Opracowanie zbiorowe

Arson

Zestaw dydaktyczny - Wzorki

Opracowanie zbiorowe

Arson

Znajdź na obrazku – ćwiczenia kształtujące percepcje wzrokową

Magdalena Hinz

Harmonia

 

                                                                                       SZKOŁA BRANŻOWA  I STOPNIA

 

Jutro pójdę w świat – j. polski

Hanna Dobrowolska, Urszula Dobrowolska

WSIP

Nowe słowa na start – J. polski

Anna Klimowicz Marlena Derlukiewicz

Nowa Era

Vision 1 – j. angielski

Jenny Quintana

OXFORD

To się liczy- matematyka

Karolina Wej , Wojciech Babiński

Nowa Era

Historia - podręcznik

Janusz Ustrzycki, Mirosław Ustrzycki

Operon

Chemia 2 - podręcznik

Artur Sikorski

Operon

Geografia 1 - podręcznik

Radosław Uliszak

Operon

Informatyka 1 - podręcznik

Arkadiusz Gawełek

Operon

Puls życia - biologia

Małgorzata Jefimow

Nowa Era

Wykonywanie murarskich konstrukcji budowlanych

Mirosława Popek

WSIP

Pakiet teczka Kompetencji

Opracowanie zbiorowe

Mac Edukacja

Trening szkolny, czytam ze zrozumieniem, ortotrening

Opracowanie zbiorowe

Harmonia

Technologie produkcji cukierniczej T.II cz.2

Magdalena Kaźmierczak

WSIP

Pracownik produkcji cukierniczej k.T.4

Magdalena Kaźmierczak

WSIP

Technika w produkcji cukierniczej. Wyroby. T. I

Magdalena Kaźmierczak

WSIP

Technologie produkcji cukierniczej T.II

Magdalena Kaźmierczyk

WSIP

Żyję i działam bezpiecznie

Jarosław Słoma

Nowa era

Małymi kroczkami – materiał edukacyjny

Małgorzata Kobus

WSIP

Zdobywam świat – materiał edukacyjny

Justyna Hadryś

WSIP

Testy i zadania  k.T.4

Ewa Czechowska

WSIP

Pracownik sprzedaży k.1.8

Donata Andrzejczak

WSIP

Obsługa klientów. Prowadzenie sprzedaży T.3

Jadwiga Jóźwiak

WSIP

Wykonywanie robót murarskich BUD.12

Mirosława Popek

WSIP

Murarz- tynkarz k.B.18

Mirosława Popek

WSIP

Wykonywanie zapraw mur. i tynk. Kwal.B.1.8.1

Mirosława Popek

WSIP

Wykonywanie remontów kwal. B.18.4

Mirosława Popek

WSIP

Testy egzaminacyjno- zawodowe A.18 technik handlowiec

Donata Andrzejczak

WSIP

 

Terapia Metodą prof. Alfreda Tomatisa

Słyszeć to nie to samo co słuchać

 Terapia Metodą prof. Alfreda Tomatisa jest skutecznym wsparciem terapii dzieci i młodzieży z różnymi zaburzeniami rozwoju takimi jak dysleksja, dyspraksja, nadpobudliwość psychoruchowa, ADHD, autyzm, zaburzenia mowy, problemy szkolne, że spół Downa. Od wielu lat wykorzystywana jest w placówkach do terapii szerokiego spektrum zaburzeń. Trening jest także szeroko stosowany u osób, które zawodowo pracują głosem: śpiewaków, piosenkarzy, aktorów.


Twórcą metody jest profesor Alfred Tomatis francuski otolaryngolog i naukowiec.

 

Podczas licznych badań i swojej długoletniej praktyki lekarskiej, profesor Tomatis odkrył szereg relacji   między uchem i głosem a co za tym idzie, słuchaniem i komunikacją. Zakładają one, że to co słyszymy, wpływa na wiele funkcji m.in. na kształtowanie się naszego głosu, mowy i języka. `         

Założenia metody Tomatisa: Słuchanie a słyszenie

Swoje odkrycia profesor sformułował w postaci praw: które są głównymi założeniami metody znanej również jako „trening uwagi słuchowej”, „stymulacja słuchowa” lub „trening audio-psycho-lingwistyczny.

Podstawą oddziaływań terapeutycznych jest ucho i proces słuchania. Profesor różnicuje pojęcia słuchanie i słyszenie. Słuchanie wg Tomatisa jest procesem aktywnym, podczas którego, pewne rodzaje dźwięków działają pobudzająco na mózg, tym samym przygotowując go do innego rodzaju aktywności.

Słyszenie jest procesem biernym i zależy od stanu naszego narządu słuchu. W procesie słuchania bardzo ważną rolę odgrywa uwaga słuchowa i lateralizacja słuchowa.

Uwaga słuchowa jest wyższą funkcją słuchową, to zdolność do wybiórczego nastawienia analizatora słuchowego na określony rodzaj bodźców. Umożliwia ona świadomy odbiór sygnałów dźwiękowych, ich interpretację oraz czerpanie z nich informacji do podejmowania adekwatnych działań. Uwaga słuchowa umożliwia skuteczną komunikację z otaczającym światem.

Prawidłowo funkcjonująca uwaga słuchowa jest jak filtr, który oddziela informacje istotne dla danego człowieka od tych, dla niego nieistotnych. Dla każdego mogą to być różne informacje. Decyzja o tym co ważne, a co nie, jest sprawą indywidualną i zależy ściśle od sytuacji życiowej w jakiej w danym momencie znajduje się człowiek, od jego życiowych doświadczeń, aktualnego stanu emocjonalnego. Zaburzenia uwagi słuchowej powodują, iż informacja zawarta w dźwiękach nie jest prawidłowo przetwarzana i wykorzystywana.

Lateralizacja inaczej stronność -to preferencyjna przewaga ucha prawego lub lewego w procesie słuchania. Prawe ucho, słucha w nieco inny sposób niż lewe, co wynika z faktu, że każda półkula mózgu zawiaduje innymi umiejętnościami. Prawidłową lateralizacją jest lateralizacja prawouszna, odpowiedzialna za odbieranie przede wszystkim treści informacji, podczas gdy osoby lewouszne zwracają uwagę na zabarwienie emocjonalne wypowiedzi. Lewouszność może być jedną z przyczyn występowania różnego rodzaju zaburzeń komunikacji. Jeżeli narząd słuchu jest uszkodzony, możemy mieć problemy ze słyszeniem pewnych dźwięków

Tomatis uważał, iż ucho ludzkie jest pewnego rodzaju dynamem dostarczającym energii naszemu mózgowi.

Trening uwagi słuchowej, trening Tomatisa.

 Trening uwagi słuchowej polega na stymulacji zmysłu słuchu poprzez tzw. trening słuchowy.

Trening słuchowy przeprowadza się za pomocą urządzenia, zwanego elektronicznym uchem i polega na słuchaniu przez specjalne słuchawki odpowiednio przygotowanego materiału dźwiękowego, dobieranego indywidualnie.

 Dźwięki podawane są drogą powietrzną oraz kostną. Jeden z etapów terapii koncentruje się na pracy mikrofonem. Materiał dźwiękowy to specjalnie opracowana muzyka Mozarta i chorały gregoriańskie: odpowiednio filtrowane i modyfikowane tak aby stymulować odpowiednie ośrodki w korze mózgowej. Na dalszych etapach wymagany jest aktywny udział pacjenta, czyli trening mowy i komunikacji.

 Zastosowanie metody w placówce-uwaga słuchowa- pro

 W naszej szkole, wykorzystuje się do terapii wg A. Tomatisa, zestaw „uwaga słuchowa pro”

Jest to rozwiązanie stworzone we współpracy z Mozart-Brain-Lab i Instytutem Atlantis w Sint-Truiden w Belgii. Ma status wyrobu medycznego w związku z czym może być stosowane wyłącznie przez uprawnione do tego, odpowiednio przeszkolone osoby. Urządzenie zawiera ponad 400 gotowych programów opracowanych pod kątem terapii zaburzeń takich jak: autyzm, zespół Aspergera, zespół Downa, mózgowe porażenie dziecięce, ADHD, ADD, zaburzenia mowy i języka, specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja, dyskalkulia, dysortografia) oraz wspomagających naukę 7 języków obcych.

Urządzenie zawiera gotowe programy terapeutyczne, opracowane z myślą o konkretnych dysfunkcjach, ale pozwala również (po II stopniu szkolenia) na ułożenie indywidualnego programu terapeutycznego dla określonego ucznia.

 Formy prowadzenia zajęć

Zajęcia mają charakter indywidualny, ale mogą mieć też charakter grupowy -do 4 osób.

Każdy uczeń posiada specjalne słuchawki, przez które dźwięki są podawane drogą powietrzną i kostną poprzez specjalne urządzenie, umieszczone na słuchawkach zwane pobudnikiem kostnym. Po każdej takiej sesji jest 1-2 miesięczna przerwa, a na pewnym etapie terapii przerwa ta może trwać 3-6 miesięcy (w ich trakcie układ nerwowy adaptuje się do zmian w funkcjonowaniu).

 Dziecko korzysta z treningu „elektronicznego ucha”, codziennie lub co drugi dzień słuchając odpowiednio przygotowanej muzyki przez 60 lub 90 minut. Podczas sesji tzw. pasywnej, stosowana jest muzyka gregoriańska, odpowiednio filtrowana muzyka Mozarta oraz głos matki. Podczas sesji aktywnej wykorzystuje się aktywne metody pracy z głosem.

 Słuchaniu odpowiednio dobranej muzyki towarzyszyć musi relaksacja, a więc aktywność nie związana z uczeniem lub wysiłkiem umysłowym. Może to być sen lub drzemka, umiarkowana aktywność fizyczna, kołysanie, huśtanie, układanie puzzli, działalność plastyczna, w zależności od indywidualnych potrzeb i zainteresowań.

 Z terapii prowadzonej przez certyfikowanego terapeutę korzystać mogą   uczniowie SOSW im. J. Korczaka w Mosinie po przeprowadzeniu procesu kwalifikacji.

 Cele treningu

Głównym celem tego treningu jest wspomożenie funkcji słuchowej, ale także funkcji poznawczych, percepcyjno-motorycznych oraz funkcji wykonawczych.

 Poprzez trening słuchowy oraz stymulowanie prawidłowej lateralizacji można wpływać na:

  • koncentrację uwagi
  • odbiór i wrażliwość na dźwięki
  • interpretację pytań
  • rozpoznawanie podobnie brzmiących słów
  • powtarzanie poleceń
  • brzmienie głosu
  • zakres słownictwa
  • czytanie i pisanie
  • muzykalność
  • koordynację ruchową i umiejętności sportowe
  • pismo
  • rozróżnianie strony lewej i prawej
  • aktywność i męczliwość
  • nastrój, skłonność do depresji
  • wrażliwość emocjonalną
  • wiarę w siebie
  • również może wspomagać naukę języków obcych
  • walkę ze stresem i leczenie depresji.

 Opr. Marzena Szczerbal logopeda, certyfikowany terapeuta met. prof. A. Tomatisa

na podstawie materiałów i wiadomości uzyskanych podczas szkolenia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Masaż Shantala

Masaż Shantala:

Podczas zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wykorzystujemy elementy masażu Shantala. Jest on metodą masowania niemowląt i dzieci. Został zapoczątkowany przez francuskiego położnika Frédérique Leboyer. Jest to technika wpływająca na prawidłowy rozwój dziecka, dlatego jest polecana dla każdego rodzica. Dlaczego rodzica? Ponieważ każdy rodzic może się nauczyć masażu Shantala i praktykować go na swoim dziecku. Regularne masowanie ma pozytywny wpływ na dziecko, jak również na rodzica czy inną osobę wykonującą masaż.

Masaż dziecka to szczególna forma dotyku przynosząca szereg korzyści zdrowotnych. Sprzyja relaksacji, usprawnia pracę układu pokarmowego, łagodzi bóle brzucha (w tym również kolki), wzmacnia odporność. Dotyk jest pierwszą formą kontaktu między dzieckiem a rodzicem, sprzyja bliskości, budowaniu więzi, pomaga w zaspokajaniu potrzeby bezpieczeństwa oraz miłości.

Regularne masowanie dziecka 3 -4 razy w tygodniu daje następujące korzyści:

Dla niemowlęcia lub dziecka:

  • Stymuluje prawidłowy rozwój psychofizyczny,
  • Poprawia trawienie,
  • Wycisza, uspokaja,
  • Pomaga w uregulowaniu snu,
  • Podnosi świadomość własnego ciała,
  • Wzmacnia więzi emocjonalne z rodzicem,
  • Podnosi odporność organizmu.

Dla rodzica lub osoby wykonującej masaż:

  • Poprawia wiarę w swoje umiejętności opieki nad dzieckiem,
  • Uspokaja,
  • Zapobiega depresji okołoporodowej,
  • Pomaga w zrozumieniu dziecka,
  • Wzmacnia więź z dzieckiem.

Jak zacząć masaż Shantala? Technika jest bardzo prosta.

Najpierw przygotuj pomieszczenie, olejki (najlepiej naturalne), włącz muzykę relaksacyjną i połóż dziecko na miękkim kocyku. Masaż Shantala dotyczy każdej części ciała, dlatego możesz go wykonać w następującej kolejności:

  • klatka piersiowa - zacznij od środka klatki piersiowej, kierując ruch rąk wzdłuż żeber i na boki. Następnie ponownie od środka masuj w kierunku ramion. Na koniec natomiast wykonuj ruch rąk od bioderek poprzez klatkę piersiową do przeciwległego ramienia,
  • ramiona - wykonując koliste ruchy masuj kciukiem, a potem całą dłonią ramiona aż do przegubów dłoni. Następnie połóż obie ręce na rączce i delikatnie naciągnij w przeciwnych kierunkach, czyli od ramiona do przegubu,
  • przeguby dłoni - masuj je kciukiem i palcem wskazującym,
  • brzuch - tę część ciała masuj od wysokości żeber do pachwin po skosie. Następnie podnieś obydwie nogi i delikatnie puszczając, wymasuj podbrzusze,
  • nogi - zacznij od pachwiny i kolistymi ruchami masuj przez udo do stopy. Spowolnij ruchy na wysokości pięty. Nogi podobnie jak ręce delikatnie naciągnij w przeciwnych kierunkach,
  • przeguby stóp - masuj podobnie jak przeguby dłoni, kciukiem i palcem wskazującym,
  • stopy - podeszwę stóp wymasuj kciukiem,
  • plecy - zacznij od karku i masuj po przekątnej w kierunku pupy. Powtórz masowanie od dołu do góry i na odwrót i wykonaj podobne ruchy dłonią na boki pleców. Następnie jedną ręką przytrzymaj pupę, a drugą masuj powoli od tyłu głowy przez plecy po pupę. Na koniec pomasuj pupę i nogi,
  • twarz - tę część ciała zostawiamy na koniec masażu. Zacznij od środka czoła i opuszkami palców masuj w kierunku skroni i na boki. Następnie prowadź ruch wzdłuż nosa i z powrotem poprzez brwi. Pomasuj delikatnie powieki i dalej od brwi i wzdłuż nosa do kącików ust.

Przeciwwskazania do wykonania masażu Shantala:

  • wysypka oraz atopowe zapalenie skóry,
  • infekcja, której towarzyszy gorączka lub stan podgorączkowy,
  • szczepienie (należy odczekać 3 dni po szczepieniu),
  • posiłek (należy odczekać przynajmniej pół godziny od posiłku),
  • stwierdzona dysplazja stawów biodrowych,
  • w przypadku, gdy dziecko choruje na astmę lub nowotwór.

W najbliższym czasie planujemy zorganizować szkolenia dla rodziców, które zostaną poprowadzone przez certyfikowanych instruktorów masażu Shantala.

Opracowane na podstawie:

http://www.shantala.pl/index.php

https://www.medonet.pl/strefa-mamy-i-dziecka,masaz-shantala---opis--wskazania--zalety,artykul,1729227.html

 

                                                                                                                                                 Izabela Matczak

 

 

Terapia ręki

W Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym prowadzona jest Terapia ręki.
Terapia ręki opiera się na  usprawnianiu małej motoryki i precyzyjnych ruchów ręki. Terapia ręki zawsze jest  poprzedzona diagnozą skoncentrowaną na rozpoznaniu stopnia trudności u dziecka.  W oparciu o przeprowadzoną diagnozę, terapeuta opracowuje indywidualny dla danego dziecka – program terapeutyczny.

 

Do  celów terapii ręki zalicza się :

  • poprawę umiejętności chwytu;
  • osiągnięcie samodzielności w zakresie podstawowych czynności życia codziennego;
  • eliminowanie trudności manualnych np. w zakresie zapinania guzików czy wiązania sznurowadeł;
  • eliminowanie nieprawidłowej postawy podczas pracy przy stole
  • eliminowanie trudności w zakresie grafomotoryki np. w zakresie rysowania, wycinania, poprawy pisma, lepienia z plasteliny;
  • usprawnianie tempa pisania;
  • usprawnianie osłabionych mechanizmów równoważnych u dzieci z niezgrabnością ruchową, brakiem koordynacji ruchowej np. z trudnościami podczas stania na jednej nodze, jazdą na rowerze, jazdą na rolkach czy hulajnodze;
  • usprawnienie szybkości ruchów  podczas wykonywania zadań np. szkolnych
  • poprawienie obniżonego lub podwyższonego napięcia w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej celem usprawnienia między innymi trzymania narzędzia pisarskiego;
  • eliminowanie nieczytelnego pisma.

 

Wiesława Lipiec, Dominika Czajkowska-Ziobrowska

 

Makaton

 

Program Językowy Makaton jest systemem gestów i symboli graficznych. Metoda ta wykorzystuje znane przez  dziecko proste gesty i rysunki graficzne.

Gesty mają za zadanie wspomagać słowne porozumiewanie się (są stosowane jednocześnie z mową). Mają służyć jako dodatkowy środek, który wzmacnia  przekazywany przez dziecko lub dziecku komunikat. W tej sytuacji gestom zawsze towarzyszy poprawna mowa.

W metodzie Makaton wykorzystywane są również symbole graficzne. Korzystają z nich osoby, które nie są w stanie wykonać gestu. Wówczas wskazują na symbol sygnalizując w ten sposób swoje potrzeby i zainteresowania.

 

Nie ma jednej określonej grupy osób posługującej się Makatonem. Ze znaków korzystają dzieci i młodzież mająca trudności w porozumiewaniu się. Z tego systemu komunikacji mogą także korzystać dzieci w okresie przed-werbalnym, jeśli ich rodzice pragną komunikować się z nimi (jeśli jeszcze nie ma mowy, a naturalnym systemem komunikacji dziecka są gesty).

 

Formy gestu lub symbolu dobiera się indywidualnie do potrzeb i umiejętności osoby korzystającej z metody. Symbole i gesty nie wykluczają się wzajemnie, mogą być stosowane łącznie lub rozdzielnie, mogą także być łączone z innymi systemami AAC.

Gesty i symbole Makaton są systemem, z którego można zrezygnować w odpowiednim momencie, kiedy uczeń opanuje mowę w stopniu umożliwiającym porozumiewanie się w sposób zrozumiały.

                                                                                                                                                   Adam Napierała

 

    

 

 

 

 

 

Metoda NDT Bobath

 

Metoda NDT-Bobath została stworzona w latach 40 XXw. przez Bertę i Karla Bobath. Od tego czasu jest stosowana na całym świecie, zarówno dla dzieci jak i dorosłych.

W Polsce Metoda NDT-Bobath stosowana jest z powodzeniem dla wcześniaków, niemowląt i dzieci starszych z zespołami neurologicznymi, ortopedycznymi, genetycznymi oraz prezentującymi opóźnienia w rozwoju.

 

Twórcy metody:

Berta Ottilie Bobath – fizjoterapeutka i Karel Bobath – lekarz są autorami koncepcji nazwanej ich nazwiskiem, będącej obecnie podstawą terapii metodą NDT Bobath. Bobathowie tworzyli metodę rehabilitacji dzieci oraz dorosłych z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego. Panuje pogląd , że w tamtych czasach w rehabilitacji neurologicznej, w tym poudarowej, korzystano z dorobku ortopedii i rehabilitacji ortopedycznej, w znacznej części opierając się na ich technikach
i zaopatrzeniu ortopedycznym. Berta Bobath wpadła na pomysł rehabilitacji skoncentrowanej na angażowaniu przez pacjenta strony porażonej. Skuteczność terapii skłoniła Karla do włączenia się
 w poszukiwania neurofizjologicznych przyczyn skuteczności terapii. Pierwszy artykuł naukowy na ten temat ukazał się w 1948 roku w British Journal od Physical Medicine. Koncepcja NDT Bobath została naukowo udowodniona jako skuteczna terapia wszystkich pacjentów z deficytami neurologicznymi bez względu na rodzaj i stopień deficytów oraz wiek pacjentów. Pierwszy kurs w Polsce odbył się
w 1988r. Poprowadziły go Mary Quinton – fizjoterapeutka wraz z lekarką Elsbeth Koeng (Szwajcaria), które opracowały Metodę NDT-Bobath dla niemowląt.

 

Koncepcja Metody NDT-Bobath:

Usprawnianie według Metody NDT-Bobath ma pomóc dziecku we wszechstronnym rozwoju tak, aby mogło uzyskać niezależność w życiu i wykorzystać swe możliwości na tyle, na ile pozwala istniejące uszkodzenie Ośrodkowego Układu Nerwowego (OUN).

Cele terapii metodą NDT Bobtah:

  • Zdiagnozowanie przyczyny rozpoznanych problemów na płaszczyźnie struktury (budowy poszczególnych elementów ciała).
  • Zdiagnozowanie problemów pacjenta na płaszczyźnie aktywności – braki w funkcjonowaniu, czynności nieosiągalne, utrudnione lub wykonywane patologicznie przez pacjenta.
  • Określenie umiejętności i funkcji, które pacjent wykonuje bezbłędnie, jako bazy dla dalszej terapii.
  • Określenie celów terapii: cząstkowych i końcowych.
  • Praca (wspólnie z pacjentem) nad usunięciem (lub maksymalnym dostępnym zniesieniem) przyczyn deficytów.
  • Wspomaganie osiągania samodzielności przez pacjenta poprzez wdrażanie ruchu fizjologicznego.
  • Unikanie patologicznych wzorców ruchowych, kładzenie nacisku na jakość i zgodność z fizjologią nowych ruchów.

 Terapia metodą NDT-Bobath stanowi uporządkowany zindywidualizowany proces badania i leczenia, realizujący czynności funkcjonalne najlepiej z aktywnym udziałem pacjenta. Terapeuta wykorzystuje następujące sposoby manualnego wpływania na pacjenta:

  • kluczowe punkty kontroli: miednica, stawy barkowe, biodrowe, głowa,
  • ułatwianie, wspomaganie (facylitacja): wsparcie aktywności mięśniowej do rozpoczęcia lub zmiany pozycji, wyrównania i ruchu zbliżonego do fizjologicznego,
  • hamowanie (inhibicja) : hamowanie, utrzymanie lub kontrola ruchu lub postawy, o ile pacjent sam nie jest w stanie ich właściwie utrzymać/wykonać,
  • rozciąganie przykurczonych struktur: stosowanie technik zwiększających zakresy ruchu,
  • właściwa kolejność użycia: wyrównanie segmentów ciała, aktywacja mięśni, wspomaganie przenoszenia ciężaru ciała.

 

Zasady metody NDT Bobath:

  • Czas rozpoczęcia terapii (terapia powinna być rozpoczęta najszybciej jak to możliwe),
  • Zasady terapii 24 godzin ( terapia jest prowadzona przez 24 godziny 7 dni w tygodniu. Terapia nie stanowi pracy tylko terapeuty ale również wszystko to, co wokół pacjenta wykonują opiekunowie i pozostały zespół. Oznacza to że ważne jest również m.in. jak pacjent ma ułożone kończyny podczas odpoczynku, jak spożywa posiłki, jak przebiega toaleta, jak siedzi przy ławce szkolnej).
  • Dopasowanie stopnia pomocy (wielkość wsparcia dopasowana do możliwości i ograniczeń pacjenta).
  • Terapia bez bólu .
  • Regulacja napięcia mięśniowego (w zależności od zdiagnozowanego rodzaju napięcia mięśniowego wdraża się specyficzny rodzaj terapii normalizujący napięcie mięśniowe).
  • Terapia uwzględniająca porażoną stronę.
  • Praca nad równowagą.
  • Zgoda na kompromis, gdy problemy funkcjonalne uporczywie utrzymują się: dzięki zastosowaniu zaopatrzenia ortopedycznego, innych środków pomocniczych, a w ostateczności patologicznych wzorców ruchowych.

 

 

Opracowane na podstawie:

„Metoda neurorehabiitacji NDT – Bobath w neurorehabilitacji osób dorosłych” Emilia Mikołajewska

„Metoda Bobath w rehabilitacji dorosłych i dzieci” Emilia Mikołajewska, Dariusz Mikołajewski

Strona internetowa : Polskie Stowarzyszenie NDT Bobath

http://www.ndt-bobath.pl/?page_id=65

 

Izabela Matczak

 

 

Dyżur pedagoga

Katarzyna Dudziak:

wtorek 13:30-14:30

Dyżur psychologa szkolnego:

Ewa Fiedziuszko – Pruchniewska:

poniedziałek w godz. 11:00 – 12:00

Julia Sadowska:

Środa w godz. 9:00 – 10:00

Czwartek w godz. 15:00 – 16:00

 

Harmonogram dyżurów nauczycieli i wychowawców

L.p. 

Nazwisko i imię 

Dzień tygodnia 

Godzina 

 

1. 

Adamczewska Alicja 

czwartek 

9:15-10:00 

2. 

Albrecht-Walczak Magdalena 

poniedziałek 

11.00 - 11.45 

3. 

Ambroży Bogdan 

poniedziałek 

15.00-15.45 

Ambroży Małgorzata 

poniedziałek 

15.00-15.45 

5. 

Anioła Anette  

Poniedziałek  

10:10 – 10:55 

6. 

Bajstok Monika 

Środa  

9.25- 10.10 

7. 

Bąkowska Martyna 

Poniedziałek  

11.45-12.45 

8. 

Białas Aleksandra 

Środa  

9:20 – 10:05 

9. 

Borkowska Agnieszka 

Wtorek  

12:45-13:30 

10. 

Bręczewska Małgorzata 

Wtorek 

16:00- 17:00 

11. 

Błońska Małgorzata 

Poniedziałek  

15:00 – 16:00 

12. 

Borowiak Eliza 

Wtorek  

6:30 – 7:30 

13. 

Burek  Magdalena 

Wtorek 

10:00-11.00 

14. 

Chlebna Marta  

Poniedziałek 

16:00-  17:00 

15. 

Chmielarz Krystyna 

Piątek  

17:00 – 18:00 

16. 

Ciesielski Wiktor 

Wtorek  

13:00 – 14:00 

17. 

Czajkowska –Ziobrowska Dominika 

Poniedziałek  

9:00 – 10:00 

18. 

Ćwikła Marek 

Czwartek 

10.00-11.00 

19. 

Derengowski Krzysztof 

Poniedziałek  

12:40 – 13:25 

20. 

Dudek Marcin  

Poniedziałek 

16:00 - 17:00 

21. 

Filipiak Katarzyna 

Piątek  

10.00-10.45 

22. 

Grabus Tomasz 

Poniedziałek  

12:00-13:00 

23. 

Grześkowiak Magdalena 

Poniedziałek  

9.00-10.00 

24. 

Grześkowiak Natalia 

Czwartek  

16:00-17:00 

25. 

Jankowiak Łukasz 

poniedziałek 

10:55-11.40 

26. 

Jankowiak Robert 

Poniedziałek 

18:00-19:00 

27. 

Jankowska Liliana 

środa  

12:00-12:45 

28. 

Jankowska Monika 

Piątek  

11.00-11. 45 

29. 

Jakubowski Maciej  

Piątek  

17:00- 18:00 

30. 

Jańczak Marta 

Poniedziałek  

9:00- 9:45 

31. 

Jaskólska Agnieszka 

Piątek  

18:00 – 19:00 

32. 

Jastrzębowska Marlena 

Czwartek  

11:55 – 12:40 

33. 

Juskowiak Edyta 

Poniedziałek  

7:15-8:00 

34. 

Kaczmarek Agnieszka 

Poniedziałek  

10:00 – 11:00 

35. 

Konieczna Iwona 

Wtorek  

10.00-10.45 

36. 

Kozak Agnieszka 

Wtorek  

7:15-8:00 

37. 

Kozłowska Małgorzata 

Czwartek  

16:00 – 17:00 

38. 

Kreczmer Anna 

Wtorek 

9:20-10:05 

39. 

Krobski Jacek 

Poniedziałek 

16:00 – 17:00 

40. 

Kuczuba Agnieszka 

Czwartek 

9.20-10.05 

41. 

Lipiec Wiesława 

Poniedziałek 

10:15-11:00 

42. 

Lossy Małgorzata  

Sobota  

9:00 – 10:00 

43. 

Ławniczak Damian 

Piątek  

16:00 – 17:00 

44. 

Łubińska Lidia