Strona 8 z 20
Zadania dla wychowanków oddziałów rewalidacyjno-wychowawczych
Anna Skorczyk
do wyboru – po uwzględnieniu indywidualnych możliwości ucznia
- Ćwiczenia komunikacyjne:
- utrzymywanie kontaktu wzrokowego podczas mówienia do dziecka
- reagowanie na własne imię w różnych, codziennych sytuacjach
- wzmacnianie wokalizacji dziecka: baby talk- powtarzanie przekazów głosowych i mimicznych
- stymulacja twarzy i ust; usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych: masaże twarzy, ( przykład https://www.youtube.com/watch?v=o6oCf10v-o4 ), jeżeli dziecko pozwoli można wykonywać bez oliwki – lekkie oklepywanie, obszczypywanie, głaskanie
- doskonalenie właściwych reakcji: np. odpowiadanie uśmiechem na uśmiech
- utrwalanie gestów z powitaniem i pożegnaniem
- wykonywanie prostych poleceń typu: „daj”, „weź”, ”umyj”,, „przynieś”
- odpowiadanie na proste pytania
- komentowanie wykonywanych czynności, ruchów, opowiadanie dziecku o tym co robimy
- Ćwiczenia percepcji wzrokowej:
- wodzenie za przedmiotami w rożnych płaszczyznach (zabawka, świeca, instrument
- utrzymywanie kontaktu wzrokowego w trakcie mówienia do dziecka,
- oglądanie dużych ilustracji wiosennych kwiatów: https://www.youtube.com/watch?v=_FW82eBpDIQ
- wspólne oglądanie bajek, ilustracji, obrazków
- wieszanie nad dzieckiem różnych przedmiotów i wstążek o intensywnych barwach, balonika, zabawek
- toczenie, turlanie różnej wielkości piłek, klocków w zasięgu wzroku dziecka
- ćwiczenia skupiania wzroku - zastosowanie elementów kontrastowych (umieszczanie na czarnej powierzchni białych i o wyrazistych kolorach przedmiotów, kształtów)
- zawiązywanie na rękach dziecka barwnych wstążeczek
- Ćwiczenia percepcji słuchowej:
- rozpoznawanie dźwięków z najbliższego otoczenia (szum wody, bicie zegara, odgłosy z ulicy)
- słuchanie dźwięków wydawanych przez ryż, groch, kasztany zamknięte w butelce plastikowej, piasek, szyszki
- prowokowanie do szukania niewidocznego źródła dźwięku
- słuchanie nagrań, wierszy, bajek, opowiadań
- zachęcanie do samodzielnego wytwarzania dźwięków akustycznych (szelest gazety, celofanu, pęku kluczy, stukanie o różne przedmioty, plusk wody, materiały sypkie)
- Utrwalanie schematu własnego ciała, stymulacja czucia głębokiego:
- stymulacja sensoryczna poprzez dotyk oraz pocieranie, masowanie różnymi fakturami (doświadczanie dotyku) poszczególnych części ciała
- uciski poszczególnych części ciała – w naleśniku(przykład : https://www.youtube.com/watch?v=2-hRJ_B0Z2I)
- masowanie piłką poszczególnych części ciała – lekko ją dociskając,
- Program Knill – w pozycji siedzącej dziecko przed opiekunem – wykonujemy polecenia z filmiku https://www.youtube.com/watch?v=Ufv390ritYM
- masaż, ugniatanie, głaskanie poszczególnych części ciała i nazywanie ich
- wskazywanie części ciała przy piosence (biernie przez opiekuna, lub samodzielnie w zależności od indywidualnych możliwości) https://www.youtube.com/watch?v=JC5OxYBSBNI - -oglądanie siebie w lustrze – wyczuwanie własnego ciała, wskazywanie i nazywanie poszczególnych części ciała: głowy, twarzy, rąk, dłoni, nóg, stóp, brzucha;
- podpór o różne powierzchnie (twarde, miękkie, ciepłe, zimne, szorstkie), docisk dłoni do podłoża
- Ćwiczenia rozwijania i doskonalenia procesów poznawczych, zmysł powonienia:
- dostarczanie różnych bodźców zapachowych, smakowych i dotykowych (czosnek-czekolada, ostry-słodki)
- dostarczanie różnych bodźców zapachowych i smakowych; próbowanie wybranych potraw (podstawowe smaki)
- Stymulacja zmysłu dotyku:
- dotykanie i głaskanie się dłonią o dłoń, dotykanie rękoma dużych powierzchni o zróżnicowanej fakturze
- masaż oliwką dłoni, (można dodać kilka kropel olejku zapachowego),
- tworzywa kontrastujące: szorstkie- gładkie, twarde- miękkie, zimne- ciepłe
- dotykanie przedmiotów np. śliskich, zimnych, ciepłych, chropowatych, gładkich, kłujących, puszystych, twardych, miękkich, szeleszczących
- malowanie palcami z wykorzystaniem farb strukturalnych
- ćwiczenia z wykorzystaniem mas przekształcalnych (plastelina, gazeta, folia bąbelkowa) dotykanie, rwanie, ugniatanie
- wspólna z dzieckiem zabawa z piłkami – wyjmowanie z pudełka, łapanie, rzucanie, wkładanie
- wkładanie i wyjmowanie różnorodnych przedmiotów z różnego typu pojemników
- zabawy w wodzie (ciepła, zimna – poznawanie doznań termicznych) : uderzanie dłońmi o powierzchnię wody, pocieranie rąk pod wodą,chwytanie i wyciąganie pływających przedmiotów, przelewanie wody, wyciskanie wody z gąbki
- doskonalenie chwytów z użyciem przedmiotu
Artykuł dla rodziców :
„Metody pracy z dzieckiem niepełnosprawnym w stopniu głębokim”,
http://www.sp2.rabka.pl/publikacje/biedronczyk/biedronczyk1.html