Spis treści

 

 Zadania dla wychowanków oddziałów rewalidacyjno-wychowawczych

 Anna Skorczyk

 

do wyboru – po uwzględnieniu indywidualnych możliwości ucznia  

  1. Ćwiczenia komunikacyjne:
  • utrzymywanie kontaktu wzrokowego podczas mówienia do dziecka
  • reagowanie na własne imię w różnych, codziennych sytuacjach
  • wzmacnianie wokalizacji dziecka: baby talk- powtarzanie przekazów głosowych i mimicznych
  • stymulacja twarzy i ust; usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych: masaże twarzy, ( przykład https://www.youtube.com/watch?v=o6oCf10v-o4 ), jeżeli dziecko pozwoli można wykonywać bez oliwki – lekkie oklepywanie, obszczypywanie, głaskanie
  • doskonalenie właściwych reakcji: np. odpowiadanie uśmiechem na uśmiech
  • utrwalanie gestów z powitaniem i pożegnaniem
  • wykonywanie prostych poleceń typu: „daj”, „weź”, ”umyj”,, „przynieś”
  • odpowiadanie na proste pytania
  • komentowanie wykonywanych czynności, ruchów, opowiadanie dziecku o tym co robimy 
  1. Ćwiczenia percepcji wzrokowej:
  • wodzenie za przedmiotami w rożnych płaszczyznach (zabawka, świeca, instrument
  • utrzymywanie kontaktu wzrokowego w trakcie mówienia do dziecka,
  • oglądanie dużych ilustracji wiosennych kwiatów: https://www.youtube.com/watch?v=_FW82eBpDIQ
  • wspólne oglądanie bajek, ilustracji, obrazków
  • wieszanie nad dzieckiem różnych przedmiotów i wstążek o intensywnych barwach, balonika, zabawek
  • toczenie, turlanie różnej wielkości piłek, klocków w zasięgu wzroku dziecka
  • ćwiczenia skupiania wzroku - zastosowanie elementów kontrastowych (umieszczanie na czarnej powierzchni białych i o wyrazistych kolorach przedmiotów, kształtów)
  • zawiązywanie na rękach dziecka barwnych wstążeczek
  1. Ćwiczenia percepcji słuchowej:
    • rozpoznawanie dźwięków z najbliższego otoczenia (szum wody, bicie zegara, odgłosy z ulicy)
    • słuchanie dźwięków wydawanych przez ryż, groch, kasztany zamknięte w butelce plastikowej, piasek, szyszki
    • prowokowanie do szukania niewidocznego źródła dźwięku
    • słuchanie nagrań, wierszy, bajek, opowiadań
    • zachęcanie do samodzielnego wytwarzania dźwięków akustycznych (szelest gazety, celofanu, pęku kluczy, stukanie o różne przedmioty, plusk wody, materiały sypkie) 
  1. Utrwalanie schematu własnego ciała, stymulacja czucia głębokiego:
  • stymulacja sensoryczna poprzez dotyk oraz pocieranie, masowanie różnymi fakturami (doświadczanie dotyku) poszczególnych części ciała
  • uciski poszczególnych części ciała – w naleśniku(przykład : https://www.youtube.com/watch?v=2-hRJ_B0Z2I)
  • masowanie piłką poszczególnych części ciała – lekko ją dociskając,
  • Program Knill – w pozycji siedzącej dziecko przed opiekunem – wykonujemy polecenia z filmiku https://www.youtube.com/watch?v=Ufv390ritYM
  • masaż, ugniatanie, głaskanie poszczególnych części ciała i nazywanie ich
    - wskazywanie części ciała przy piosence (biernie przez opiekuna, lub samodzielnie w zależności od indywidualnych możliwości) https://www.youtube.com/watch?v=JC5OxYBSBNI
  • -oglądanie siebie w lustrze – wyczuwanie własnego ciała, wskazywanie i nazywanie poszczególnych części ciała: głowy, twarzy, rąk, dłoni, nóg, stóp, brzucha;
  • podpór o różne powierzchnie (twarde, miękkie, ciepłe, zimne, szorstkie), docisk dłoni do podłoża 
  1. Ćwiczenia rozwijania i doskonalenia procesów poznawczych, zmysł powonienia:

    • dostarczanie różnych bodźców zapachowych, smakowych i dotykowych (czosnek-czekolada, ostry-słodki)
    • dostarczanie różnych bodźców zapachowych i smakowych; próbowanie wybranych potraw (podstawowe smaki)   
  2. Stymulacja zmysłu dotyku:
  • dotykanie i głaskanie się dłonią o dłoń, dotykanie rękoma dużych powierzchni o zróżnicowanej fakturze
  • masaż oliwką dłoni, (można dodać kilka kropel olejku zapachowego),
  • tworzywa kontrastujące: szorstkie- gładkie, twarde- miękkie, zimne- ciepłe
  • dotykanie przedmiotów np. śliskich, zimnych, ciepłych, chropowatych, gładkich, kłujących, puszystych, twardych, miękkich, szeleszczących
  • malowanie palcami z wykorzystaniem farb strukturalnych
  • ćwiczenia z wykorzystaniem mas przekształcalnych (plastelina, gazeta, folia bąbelkowa) dotykanie, rwanie, ugniatanie
  • wspólna z dzieckiem zabawa z piłkami – wyjmowanie z pudełka, łapanie, rzucanie, wkładanie
  • wkładanie i wyjmowanie różnorodnych przedmiotów z różnego typu pojemników
  • zabawy w wodzie (ciepła, zimna – poznawanie doznań termicznych) : uderzanie dłońmi o powierzchnię wody, pocieranie rąk pod wodą,chwytanie i wyciąganie pływających przedmiotów, przelewanie wody, wyciskanie wody z gąbki
  • doskonalenie chwytów z użyciem przedmiotu 

 

Artykuł dla rodziców  :

„Metody pracy z dzieckiem niepełnosprawnym w stopniu głębokim”,
http://www.sp2.rabka.pl/publikacje/biedronczyk/biedronczyk1.html