Spis treści

AUTYZM I MUZYKA

mgr Kinga Wojciechowska

Czym jest autyzm? Czy można go wyleczyć? Skąd bierze się to zaburzenie? Czy wynika ono ze złej diety? A może to kombinacja genów? Dlaczego spotkało to akurat naszą rodzinę? To i wiele innych pytań nurtuje rodziców, którzy otrzymują diagnozę dla swojego dziecka: „F84- autyzm”…

Rodzina jest szczególnym miejscem. Tutaj rodzimy się i wzrastamy. Niepełnosprawnym możemy się urodzić lub stać nim w trakcie rozwoju. Kiedy rodzice dowiadują się o chorobie swojego dziecka, to jest to dla nich bardzo bolesne i trudne. Zaczynają powoli zdawać sobie sprawę z tego, jakie zadnia staną przed nimi w niedalekiej przyszłości.

Naturalną koleją rzeczy jest rozpoczęcie poszukiwań sposobów i metod życia w takiej nowej rzeczywistości. Jedną z nich okazuje się być udział w zajęciach terapii muzyką.  Czym zatem jest muzykoterapia? Jest to dziedzina nauki oraz forma terapii. Za pomocą dźwięków można oddziaływać na zmysły dziecka, wywoływać emocje czy wpływać na sposoby reagowania.

Muzykoterapeuta za pomocą muzyki (jej rytmu, melodii, współbrzmień) może ułatwić dzieciom:

  • komunikowanie się,
  • nawiązywanie relacji,
  • uczenie się,
  • ekspresję emocji,
  • naukę organizacji swojej aktywności,

Co istotne, w realizacji celów terapeutycznych zawsze bierze się pod uwagę fizyczne, emocjonalne, umysłowe, społeczne potrzeby danego dziecka. Angażowanie dziecka w tworzenie muzyki może wpłynąć na jego rozwój i poprawić jego funkcjonowanie w różnych sferach życia.

Paul Nordoff oraz Clive Robbins uważali, że muzyka może stanowić jedną z form komunikacji autystów z otoczeniem. Uważali, że zaburzenia i trudności, to tak naprawdę tylko maska, pod którą kryją się nieodkryte zdolności i umiejętności. Kat Houghton natomiast była zdania, iż podczas zabawy tworzy się wspaniała przestrzeń do nauki dla autystów. Nauka przez zabawę. Pięknie to łączy się z metodą „aktywnego słuchania muzyki” Carla Orffa- ojca edukacji muzycznej, który powiedział kiedyś: „Język, taniec i muzyka są pomyślane, jako trzy równie ważne formy ekspresji”. Pozwólmy dzieciom bawić się muzyką, a same nas zadziwią tym, co potrafią.

Bibliografia:

  1. Knapik- Szweda (2014); Muzykoterapia i jej właściwości
    w usprawnianiu dziecka z autyzmem
  2. Palak, Prokopiak (2017); Autyzm i rodzina
  3. Strzelecki (2010); Terapeutyczne zastosowanie muzyki