„DOŚWIADCZENIA MŁODEGO BADACZA”
Nazwa projektu: „Doświadczenia Młodego Badacza”
Autor: Anna Pniewska
Osoby współorganizujące: Edyta Juskowiak, Katarzyna Filipiak, Izabela Szaflińska
Projekt dedykowany jest uczniom klas 1a, 2a, 3a i 3b SP
„Doświadczenia Młodego badacza” jest to projekt realizowany przez mobilne laboratorium dla dzieci „Laboratorium Młodego Badacza”. Warsztaty naukowe dla dzieci to sposób na urozmaicenie szkolnych lekcji, a także na atrakcyjne rozbudowanie tematu realizowanego w ramach programu nauczania. Projekt jest realizowany w oparciu o program edukacyjny, w czasie którego dzieci za pomocą bezpiecznych doświadczeń biologicznych, odkrywają prawa i zjawiska otaczającego świata.
Cele zajęć, to:
- umożliwienie uczniom samodzielnego badania zjawisk przyrodniczych, prowadzenia obserwacji i eksperymentów,
- wykonywanie ciekawych i barwnych doświadczeń fizycznych i chemicznych,
- integracja uczniów z klas I-III.
Zakładane rezultaty zajęć, to:
- przyswojenie wiedzy z zakresu programu nauczania,
- budzenie zaciekawienia i zainteresowania zjawiskami przyrodniczymi.
Czas trwania przedsięwzięcia przewidziany jest na rok szkolny 2022/2023, z możliwością rozszerzenia o kolejne lata.
Tematyka zajęć realizowanych w I semestrze:
- Dlaczego bez wody nie ma życia? – Dzieci poznają niezwykłe własności wody i kilka podstawowych praw fizyki.
- Powietrze – Uczniowie poznają własności powietrza; jest bezbarwne, bezwonne, bez smaku, nie przewodzi prądu, możne je sprężyć i rozprężyć.
- Kolorowe wulkany – Dzieci dowiedzą się dlaczego wulkany wybuchają i przeprowadzą eksplozję barwnego, chemicznego wulkanu.
- Kolory- Uczniowie podczas doświadczeń poznają barwy podstawowe, zobaczą jak powstają barwy pochodne, jak zmieniają się kolory pod wpływem różnych odczynników.
Tematyka zajęć realizowanych w II semestrze:
- Co to znaczy mieć pH? – Mali badacze dowiedzą się, że ph to miara stopnia kwasowości. Podczas doświadczeń zaobserwują zmiany barwy wskaźnika w zależności od badanego pH.
- Czy można zobaczyć niewidzialne? – Uczniowie dowiedzą się do czego służy mikroskop i poznają jego budowę. Zaobserwują pod mikroskopem komórki roślin i zwierząt.
Szczegółowe informacje dotyczące projektu znajdują się u p. Anny Pniewskiej.